Turun keskustan tulee säilyä saavutettavana kaikilla liikkumismuodoilla

Julkaistu 2 kuukautta sitten · 11.3.2024 · jonna

Kasvava väestö lisää liikennettä ja asettaa haasteita liikenteen sujuvuudelle. Lisääntyvän väestömäärän liikkumisen tarpeet sekä tavoite vetovoimaisesta kaupunkikeskustasta ja hiilineutraalista Turusta 2029 tulisi ohjata liikennesuunnittelun kehitystä. Laadukkaalla suunnittelulla ja toteutuksilla mahdollistetaan eri liikkumismuodot siten, etteivät ne sulje toisiaan pois.

Valtuustoryhmämme lähtee siitä, että Turun keskustan tulee olla saavutettava kaikilla liikkumismuodoilla, myös omalla autolla. Liikenneratkaisuja Turussa tulee edistää ensisijaisesti tekemällä kevyeen liikenteen ja joukkoliikenteen vaihtoehdoista houkuttelevampia, ei hankaloittamalla autoilua.

Keskustan vetovoimaisuuden säilyttäminen ja hiilineutraalisuustavoite vaativat kestäviä ratkaisuja, jotka kannustavat ihmisiä valitsemaan joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen vaihtoehdot. Laadukkaalla suunnittelulla ja toteutuksella voidaan parantaa joukkoliikenteen palveluita, rakentaa turvallisia pyöräteitä ja kävelyreittejä sekä kehittää joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen yhteyksiä.

Kuitenkin on tärkeää muistaa, että autoilu on monille välttämätön liikkumisen muoto. Siksi liikenneratkaisuja ei tule tehdä siten, että ne hankaloittavat autoilua. Sen sijaan on keskityttävä kehittämään houkuttelevampia vaihtoehtoja, jotka kannustavat ihmisiä valitsemaan kestävän liikkumisen vaihtoehdot autoilun sijaan.

Turun keskustan saavutettavuus kaikilla liikennemuodoilla on avainasemassa kaupungin kehityksen ja elinvoiman kannalta. Siksi tarvitaan kokonaisvaltaista ja tasapainoista lähestymistapaa liikennesuunnitteluun, joka tukee monipuolisesti erilaisia liikkumisen muotoja ja edistää kestävää kehitystä.

kokoomuksen ja kristillisdemokraattien Turun valtuustoryhmä