Petteri Orpo valtuuston turvapaikanhakijakeskustelussa: Pärjäämme vain yhteistyöllä

Julkaistu 8 vuotta sitten · 30.11.2015 · Suvi Uusitalo

Kaupunginvaltuutettu, sisäministeri Petteri Orpo (kok.) arvioi Turun kaupunginvaltuuston kokouksessa maanantaina, että noin kolmannes Suomeen tulleista turvapaikanhakijoista tulee saamaan turvapaikan. Loppujen osalta palautukset pyritään toteuttamaan Orpon mukaan ripeästi. Turun kaupunginvaltuusto kuuli maanantaina katsauksen turvapaikanhakijatilanteesta.

Orpo painottaa, että Suomesta turvapaikan saaneiden osalta kaikki paukut on laitettava kotouttamiseen. Tämä on asia, johon kaupunginvaltuutetut voivat päätöksillään vaikuttaa.

– Kotouttaminen on maahanmuuttopoliittisen ministerityöryhmän ja erityisesti oikeusministeri Jari Lindströmin (ps.) pöydällä. Suomessa kotouttamispolitiikka on mietittävä kokonaan uusiksi ja se tarvitsee lisää määrärahoja, Orpo sanoi.

– Turvapaikanhakijat on saatava kiinni työhön ja oppimaan kieltä. Kotouttamisen onnistuminen on olennaista Suomen tulevaisuuden kannalta.

Orpo kiittelee suomalaista viranomaisyhteistyötä sisäministeriössä, Rajavartiolaitoksessa ja Poliisissa.

– Isojen haasteiden edessä pärjäämme vain yhteistyöllä, emme vastakkainasettelulla, Orpo painotti.

Kokoomuksen Turun valtuustoryhmän varapuheenjohtaja Maija Perho painotti sekä valtuutettujen että Turun kaupungin vastuuta asiallisen maahanmuuttokeskustelun ylläpitämisessä.

– Meidän valtuutettujen vastuu on siinä, että kerromme totuudenmukaisesti faktat ja kumoamme väärän tiedon, puhumattakaan vihapuheesta, Perho totesi.

Turvapaikanhakijatilanteesta kaupunginvaltuustossa alustivat sisäministeri Petteri Orpon lisäksi ylitarkastaja Juho Repo Maahanmuuttovirastosta, johtaja Jaana Sikiö SPR:stä, komisario Stephan Sundqvist Lounais-Suomen Poliisilaitokselta sekä johtaja Pekka Sundman Turun kaupungilta.