Kattelus haluaa uuden luonnonsuojelualueen yhdessä Raision kanssa

Julkaistu 6 vuotta sitten · 20.9.2018 · villelaakso

Turun kaupunginhallituksen puheenjohtaja Lauri Kattelus (kok.) on innostunut ajatuksesta perustaa Turun ja Raision rajalle uusi Mälikkälä-Kuninkojan luonnonsuojelualue.

Turku-seura ja Raisio-seura sekä useat paikalliset omakotitaloyhdistykset ovat olleet asiassa aloitteellisia ja valmistelleet yhteistä kuntalaisaloitetta kummallekin kaupungille.

– Ehdotettu alue pitäisi sisällään arvokasta ja monipuolista luontoa, joka täyttää kaikilta osin luonnonsuojelualueen tunnusmerkit. Vanhasta metsästä löytyy lähteitä, puroja, suota, harvinaisia lajeja ja geologisia muodostelemia. Muun muassa jääkauden aikaansaama Tapion alttari, poikkeuksellinen mukuramänty sekä sienilaji, jota on aikaisemmin löytynyt vain muutamasta paikasta Euroopassa, Kattelus luettelee perusteluja.

– Turun tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2029 mennessä. Päästöjen vähentäminen ei yksin riitä, vaan tavoitteeseen pääsy edellyttää myös mittavia hiilinieluja. Mälikkälä-Kuninkoja luonnonsuojelualue turvaisi yhden merkittävän hiilinielun säilymisen tuleville sukupolville, Kattelus muistuttaa.

Ehdotettu alue ulottuu sekä Turun että Raision kaupunkien alueelle siten, että arviolta 80 prosenttia alueesta sijaitsee Turussa ja 20 prosenttia Raisiossa.

– Turun ja Raision yhteinen uusi luonnonsuojelualue olisi myös symbolisesti merkittävä askel kaupunkiseudun yhteistyössä. Luonto ei tunnista kuntarajoja ja luonnonsuojelu on kaupunkeja ja niiden asukkaita yhdistävä tekijä, Kattelus muistuttaa yhteistyön tärkeydestä.

Lisätietoja:
Lauri Kattelus