Sisäministeri Orpon toiminta pakolaiskriisissä saa tukea Turussa

Julkaistu 9 vuotta sitten · 28.8.2015 · Suvi Uusitalo

Turun Kokoomuksen varapuheenjohtaja Janne Tienpää ja kahden suurimman turkulaisen kokoomusyhdistysten Turun Kansallisseuran ja Turun Talouspoliittisen Kansallisseuran puheenjohtajat Jouko Fossi ja Timo Laaksonen tukevat sisäministeri Petteri Orpon (kok.) linjauksia pakolaistilanteesta.

Orpo on todennut, että pakolaiskriisi on Euroopan yhteinen ongelma, johon Euroopan pitää löytää yhdessä ratkaisu.

– Meidän ei tule sulkea rajojamme Euroopan pakolaisongelman edessä, vaan kantaa osamme yhteisvastuusta hädässä olevien auttamisessa, toteavat turkulaiset kokoomusvaikuttajat.

– Ovemme eivät myöskään voi olla hallitsemattomasti avoinna, vaan maahan pyrkivien taustat ja motiivit on selvitettävä. Näin estetään väärin perustein ’hädänalais-statusta’ hyväksikäyttävien maahantulo.

Turkulaisten kokoomusvaikuttajien mukaan tilanteen ratkaisemiseksi tarvitaan turvapaikkahakemusten käsittelyn tehostamista, kielteisten turvapaikkapäätöksen saaneiden nopeampaa palauttamista ja päätöksiä yhteisten eurooppalaisten avustustoimenpiteiden lisäämisestä kriisimaiden (Syyria, Libya) lähialueilla. Samalla kotouttamiskoulutukseen osallistumisen on oltava edellytys sosiaalietuuksien myöntämiselle.

– Keskustelu koko Eurooppaa kohdanneesta pakolaistilanteesta ja sen hoitamisesta on kärjistynyt, mikä on huolestuttavaa. Emme hyväksy vastakkainasettelun lietsomista miltään osapuolelta. Sen sijaan on keskityttävä akuutin humanitaarisen kriisin hoitoon ja sen synnyttämien lähtömaiden tilanteen vakauttamiseen. Suomen tekemillä ratkaisuilla pitää myös olla kansalaisten tuki,
kokoomusyhdistysten puheenjohtajat toteavat.