Niko Aaltonen ja Joonas Suominen: Turku tarvitsee tulevaisuuden maamerkkejä

Julkaistu 9 vuotta sitten · 9.9.2015 · Suvi Uusitalo

Turun kokoomuksen puheenjohtaja Joonas Suominen ja Turun kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnan puheenjohtaja Niko Aaltonen katsovat, että Turku tarvitsee kipeästi uusia ja rohkeita avauksia rakentamisen saralla.

Turussa on käynnissä useita kaavoitushankkeita, joissa tulisi kaksikon mielestä mahdollistaa korkea tornitalomainen rakentaminen.  Helsingissä ja Tampereella tiiviimpi keskusta-asuminen on kasvava trendi, ja tätä kehitystä myös Turun olisi seurattava.

Keskusta-asumisen kysyntä kasvaa kovaa vauhtia. Samaan aikaan Turun kaupallinen keskusta käy muiden kaupunkien tavoin taistelua keskustan näivettymistä vastaan. Syyt keskustan elinvoimaisuuden katoamiseen ovat moninaiset.

– Tarvitsemme tilanteen ratkaisuksi konkreettisia toimia. Keskustan asuntomäärän lisääminen olisi oiva tapa elävöittää kaupunkikeskustaa. Se toisi sinne yksinkertaisesti lisää ihmisiä, Aaltonen ja Suominen toteavat.

Yksi keino lisätä keskusta-asumista olisi mahdollistaa nykyistä korkeampi rakentaminen. Tämä toisi myös tehokkuutta keskustarakentamiseen. Lisäksi ullakkorakentamisen suosiminen loisi keskustaan merkittävästi lisää asuntomahdollisuuksia. Esimerkiksi Helsingissä ullakkorakentamista on keskustassa lisätty.

Turun keskustassa on Aaltosen ja Suominen mukaan tarjolla runsaasti maata tiiviimmälle uudisrakentamiselle.

– Tila voitaisiin kaavoituksen keinoin yksinkertaisesti ottaa käyttöön, mikäli yhteistä tahtoa löytyy. Meidän on pysyttävä mukana muiden kaupunkien kehityksessä, Suominen toteaa.

Olemassa olevista kaavoista esimerkistä käy Vaasanpuiston kaava. Valmistelussa olevien kaavojen osalta ja erityisesti yleiskaavan osalta tulisi kiinnittää huomiota korkeampaan rakentamiseen myös ruutukaavaa kiertävälle ulkokehälle.

– Olisi upeaa, mikäli meillä olisi tulevaisuudessa rakennuksia, joiden katolta avautuisi näköala ainutlaatuiseen Turun saaristoon. Tällaisessa paikassa voisi olla vaikka kahvila tai ravintola, Aaltonen visioi.

Aaltonen ja Suominen huomauttavat, ettei korkea rakentaminen sovi mihin tahansa, ja asiaa tulee aina pohtia myös kaupunkikuvallisesta näkökulmasta.

– Harvoin otetaan huomioon, että tehokkaammalla rakentamisella pystytään tilaa käyttämään enemmän myös viher- ja virkistysalueisiin, Aaltonen ja Suominen huomauttavat.