Veera Sahlberg: Maailman kaunein saaristo ja sen pääkaupunki Turku – hiomaton ja vaikeasti saavutettava timantti?

Julkaistu 2 viikkoa sitten · 19.4.2024 · jonna

Vuoden 2023 ennätysmäinen matkailuvuosi Turussa ja koko Varsinais-Suomessa ilahdutti alueen matkailutoimijoita. Rekisteröityjen yöpymisten määrä kasvoi ennätyslukemiin sekä kotimaan että ulkomaan matkailun lisääntymisen ansiosta saavuttaen parhaat lukemat lähes kolmeenkymmeneen vuoteen.

Varsinais-Suomessa rekisteröityjen yöpymisten määrä 2023 oli noin 1,43 miljoonaa, ja Turun osuus näistä yöpymisistä oli lähes 70 prosenttia. Erityisesti ulkomaisten yöpyjien määrä kasvoi huomattavasti, lähes 30 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Suurin osa näistä matkailijoista saapui Ruotsista, Saksasta, Puolasta, Virolta ja Yhdysvalloista.

Turun matkailualueelle tärkeää on kansainvälisten matkailijoiden houkutteleminen sekä ulkomaisten yöpymisten osuuden kasvattaminen. Nykyisellään ulkomaisista yöpymisistä noin puolet on työhön liittyviä. Jatkossa kansainvälisiä matkailijoita halutaan houkutella lomailemaan ja tutustumaan alueen tarjontaan, kuten kauniiseen saaristoon ja Turun monipuoliseen kulttuuri- ja ruokatarjontaan.

Matkailukohteen houkuttavuuteen vaikuttaa auttamatta se, miten helposti tai vaikeasti päämäärä on saavutettavissa. Nopeat ja toimivat yhteydet madaltavat kynnystä lähteä reissuun, hankalat ja epävarmat yhteydet taas päinvastoin. Vaikka Turun lentoaseman matkustajamäärä kasvoi merkittävästi, 70 prosenttia vuodesta 2022, se jäi silti vain puoleen pandemiaa edeltäneen vuoden 2019 huippulukemista. Turun lennoilla täyttöaste ei ollut huippuluokkaa, mikä pitää lentoyhtiöt varovaisina kapasiteetin ja lentoreittien lisäämisen suhteen. Turun satama ei myöskään ole täysin palautunut pandemiaa edeltäneelle tasolle, vaikka se kerääkin vuosittain noin kaksi miljoonaa matkustajaa.

Saavutettavuus ei tarkoita ainoastaan alueelle fyysistä saapumista vaan myös matkailutuotteiden löydettävyyttä ja ostettavuutta sähköisillä alustoilla. Tänä päivänä matkailijat ovat tottuneet suunnittelemaan ja varaamaan reissunsa omatoimisesti. Suunnitteluun ollaan valmiita käyttämään aikaa, mutta vaihtoehtojen tulisi olla helposti löydettäviä, hahmotettavia sekä ennen muuta innostavia. Hyvätkin sisällöt menevät hukkaan, jos ne eivät päädy matkailijan tutkaan.

Ei sovi unohtaa palveluita ja yrityksiä, jotka niitä tuottavat. Nykyisellään ja palvelut on lähtökohtaisesti suunniteltu kotimaiselle kesämatkailijalle – erityisesti saaristossa ja rannikolla. Alueelle kaivataan edistyksellisiä toimijoita, jotka lähtevät investoimaan kansainväliseen matkailuun. Kansainvälisen matkailun myynti, markkinointi sekä tuotekehitys vaativat erityisosaamista.

Erityisen tärkeää Turun matkailualueen menestymiselle kasvavien matkailutuottojen sekä kestävyyden näkökulmasta on matkailun ympärivuotisuuteen panostaminen. Jo nykyisellään Turku ja Turun saaristo täyttyvät kesäaikaan kotimaan matkaajista. Syys-, talvi- ja kevät kauden eksotiikka saaristossa on valtava mahdollisuus.

Turun saaristo on hiomaton timantti, jolla on mahdollisuudet kehittyä merkittäväksi matkailualueeksi. On tärkeää jatkaa aktiivista kehitystyötä ja panostaa alueen houkuttelevuuteen ja saavutettavuuteen kestävällä tavalla. Vetovoimainen matkailualue ei kasvata ainoastaan alueen matkailutuloa, vaan myös työllistää sekä tukee koko alueen infrastruktuurin kehittymistä.

Veera Sahlberg, Visit Turku Archipelago hallituksen jäsen, Turun kaupungin varavaltuutettu