Harrastajamäärät kasvavat Turussa – liikuntaa koskevia uudistuksia tarvitaan

Julkaistu 2 viikkoa sitten · 15.4.2024 · jonna

Turun kaupungissa tehdään liikunnan kokonaisuudistusta, jonka yhtenä osana on liikuntapaikkaverkon päivittäminen. Useita keskeisiä liikuntapaikkoja tulee käyttöikänsä päähän ja tämä aiheuttaa merkittäviä uudistamistarpeita liikuntapaikkaverkossa. Esimerkiksi kaupunginhallitus päätti kahden jääradan jäähallin rakentamisesta Artukaisiin korvaamaan käyttöikänsä päähän tulleen Impivaaran jäähallin. Liikuntapaikkoja rakennetaan kaupungin, yksityisen ja kolmannen sektorin välistä yhteistyötä edistäen.

Lasten ja nuorten harrastamista tuetaan vuoden 2025 alusta uudella tavalla. Uudistetun avustusmallin tavoitteena on huomioida eri liikuntaolosuhteiden käyttäjät oikeudenmukaisesti ja nykyistä tasavertaisemmin, tehostaa paikkojen käyttöä, yhdenmukaistaa maksukäytäntöjä seura- ja yhdistystoiminnassa sekä hillitä harrastamisen kustannusten nousua.

Liikunnan avustusuudistuksen kärkenä onkin 7–19-vuotiaille annettava Harrastekortti, joka on kuntalaisille kohdistettu taloudellinen tuki, jonka avulla kannustetaan lapsia ja nuoria liikkumaan säännöllisesti. Hienoa, jos Turun seudun muut kaupungit ja kunnat harkitsisivat myös harrastekortin käyttöönottoa.

Kyselyjen mukaan turkulaiset lapset ja nuoret haluaisivat harrastaa nykyistä enemmän. On ensiarvoisen tärkeää, että liikunnan harrastamiseen kannustetaan kotona. Kaupungin tehtävä on luoda edellytyksiä.

kokoomuksen Turun valtuustoryhmä