Turun Kokoomus vaatii laajaa kansalaiskeskustelua joukkoliikenneratkaisusta ja sitoutumista tehtävään päätökseen

Julkaistu 6 vuotta sitten · 9.2.2018 · villelaakso

Kaupunginvaltuusto tulee kesän alussa tekemään päätöksen Turun joukkoliikenteen tulevaisuudesta. Käytännössä vaihtoehdot ovat joko superbussi tai raitiotie. Maanantaina julkaistiin Turun ja Raision kaupunkien yhdessä valtion kanssa laatima selvitys edellä mainituista vaihtoehdoista.

Turun Kokoomuksen mielestä nyt on tärkeintä käydä hyvä ja laaja keskustelu vaihtoehdoista, tehdä perusteltu päätös ja pysyä sen takana. Molemmat vaihtoehdot ovat hyviä ja kumpi vain valitaankin, tulee se nostamaan Turun joukkoliikennejärjestelmän uudelle tasolle.

”Nyt on tärkeää antaa aikaa kansalaiskeskustelulle, perehtyä vaihtoehtoihin ja katsoa tarkasti asiaan tulevat lausunnot. Päätöstä ei pidä kuitenkaan liikaa pitkittää, vaan se on tehtävä ennen lomia!”, toteaa kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaoston varapuheenjohtaja Niko Aaltonen.

Kansalaiskeskustelua käytiin jo torstai-iltana Kokoomus Klubissa, jossa Turun kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsanen alusti aiheesta täydelle tuvalle.

Joukkoliikennelautakunnan puheenjohtaja Anu Perho korostaa joukkoliikenteen merkitystä kaupunkikehityksessä riippumatta investoinnin teknisestä toteutustavasta: ”Joukkoliikenteeseen ylipäätään laajasti panostamalla vaikutetaan kaikkein ratkaisevimmin siihen, mitkä kaupunkikehitysvaikutukset superbussi/raitiotieratkaisulla tulee olemaan. Toimiva joukkoliikenne edellyttää välinevalinnasta riippumatta riittävää vuorotiheyttä ja liityntälinjoja, vähintään koko nykyisellä FÖLI-alueella.”