Piia Alvesalo: Uudet työpaikat syntyvät, kun saamme houkuteltua yrityksiä ja työnantajia Turkuun

Julkaistu 5 kuukautta sitten · 1.12.2023 · jonna

Julkaistu Turun Sanomissa 30.11.2023

Kunnat ovat suuren edessä. Sosiaali- ja terveyspalveluiden siirrosta hyvinvointialueille on kulunut vasta tovi, kun seuraavaksi on vuorossa työvoima- ja yrityspalveluiden siirto kuntiin. Palveluiden järjestämisvastuu siirtyy kunnille 1.1.2025. Uudistuksella halutaan parantaa työvoiman kysynnän ja tarjonnan kohtaantoa ja nopeuttaa työllistymistä. Turun työllisyysalueen suunnittelu on Turun koordinoimana aloitettu yhteistyössä alueen laajan kuntajoukon kanssa ja valmistelu etenee.

Olennainen osa uudistusta on kunnille luotava rahoitusmalli, joka kannustaa kuntia kehittämään ja tarjoamaan tehokkaita työvoima- ja yrityspalveluja. Palveluissa ja työllisyystoimissa onnistumisen edellyttää, että henkilöasiakkaiden palveluiden rinnalla uudistusta ajatellaan ennen kaikkea aktiivisen elinkeinopolitiikan kautta; uudet työpaikat syntyvät, kun saamme houkuteltua yrityksiä ja työnantajia Turkuun.

On sanomattakin selvää, että yhtä tärkeää on huomioida täällä jo toimivat yritykset. Vireä elinkeinopolitiikka edellyttää, että yritysten näkökulma otetaan huomioon jokaisella kunnan toimialalla niin kaupunkikehittämisessä, sivistyspalveluissa kuin hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä, mikä on edelleen kuntien tärkeä tehtävä.

Turussa on toimittu aktiivisesti, kun jo suunnitteluvaiheessa kuultiin alueen yrityksiä. Jatkuvan vuorovaikutuksen lisäksi on tärkeä panostaa sisältöihin mm. sujuvat digipalvelut (esim. helppokäyttöiset sovellukset) sekä koko työllisyysalueen kattavat tarpeeseen vastaavat työvoima- ja yrityspalvelut.

Kehittämiseen ja palveluiden toteuttamiseen on tärkeää ottaa laajasti mukaan Turun alueella toimivia yrityksiä, järjestöjä ja oppilaitoksia. Yhteistyössä tulee varmistaa tasavertaiset mahdollisuudet niin, että julkiset toimijat noudattavat kilpailuneutraliteetti­sääntelyä ja mm. ostot kilpailutetaan hankintalain edellyttämällä tavalla.

Turun työllisyysalueella on kaikki menestymisen mahdollisuudet, kun alueen ja sen palveluiden suunnittelu, kehittäminen ja toteuttaminen tehdään aidossa yhteistyössä. Nyt on oikea hetki tehdä asioita uudella otteella.

Piia Alvesalo, varavaltuutettu, Turun hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunnan jäsen, (kok)