Lauri Kattelus: Turku edistämään etätyötä

Julkaistu 7 vuotta sitten · 9.2.2017 · Janina Myllynen

9.2.
Tunnin juna eli nopea raideyhteys Turun ja Helsingin välillä on Turun kaupungin edunvalvonnan ykköstavoite. Eikä syyttä. Turun ja Helsingin välisessä työmatkaliikenteessä reissaa nykyisin yli kolme tuhatta ihmistä päivittäin. Määrä on merkittävä ja sitä on sekä mahdollista että tavoiteltavaa kasvattaa.

Tunnin juna ei kuitenkaan yksin riitä takaamaan turkulaisille riittäviä työssäkäynnin mahdollisuuksia. Parhaimmassakin skenaariossa nopea yhteys on käytössä vasta vuosien päästä. On käytännössä neljä tapaa lisätä turkulaisten työmahdollisuuksia: uusien yritysten ja sitä kautta työpaikkojen sijoittuminen Turkuun, yritysten haarakonttoreiden haaliminen tänne, helppo ja nopea työmatkayhteys muualle, sekä neljäntenä vaihtoehtona hyvät etätyömahdollisuudet.

Luetelluista jokaista tarvitaan, mutta yhdessä tunnin junan kanssa lisääntyvät etätyömahdollisuudet tekevät Turusta modernin tietotyöntekijän onnelan. Turku on kaunis, aito ja ihmisen kokoinen kaupunki, jossa asuminen on mahdollista kohtuullisilla elinkustannuksilla. Turusta löytyy jo nyt tietotyöläisten kotisohvien lisäksi moderniin etätyöhön hyvin sopivia yhteisöllisiä työtiloja niin Logomosta, kuin Kupittaan tiedepuistosta. Etätyömahdollisuuksien lisääminen on myös huomattavasti radanrakennusta nopeampi tapa estää aivovuoto pääkaupunkiseudulle.

Työ- ja elinkeinoministeriön vuoden 2014 työolobarometrin mukaan etätyön tekeminen on yleistynyt lähes nollasta noin viidennekseen palkansaajista vuosien 1990-2013 välillä. Kehityksestä jälkeen jäänyt työaikalaki ei kuitenkaan tunne etätyön käsitettä. Tämä ei ole työntekijän eikä työnantajan etu. Laki kaipaakin kipakasti modernisointia.

Selvitysmies Jukka Ahtela jätti viime lokakuussa työ- ja elinkeinoministeriölle selvityksen tietotyöstä, sen toimintaympäristöstä ja niistä vaatimuksista, joita ajasta ja paikasta riippumaton, viestintäteknologiaan perustuva työ asettaa. Parhaillaan työtään tekee ministeriön asettama lähinnä työmarkkinaosapuolista koostuva työryhmä, joka pohtii työaikalain uudistamista.

Turun etu on, että työryhmän työ ei jämähdä kiistelevien työmarkkinaosapuolien nokitteluksi, vaan lain uudistamisessa päästään nopeasti eteenpäin. Työaikalakiin tulisi tunnistaa ja kirjata nykyistä selkeämmin etätyötä koskevat periaatteet ja esimerkiksi työntekijän aloitemahdollisuus siirtymisestä etätyöhön samoin kuin menettely, jossa työantajan tulisi aloite ratkaista. Lakimuutos ei yksinään lisää etätyön mahdollisuuksia, mutta ohjaa merkittävästi tosielämän käyttäytymistä työpaikoilla.

Työlainsäädäntöön vaikuttaminen ei perinteisesti ole ollut kaupunkien edunvalvonnan keskiössä, vaikka monenlaisia asioita Turkukin on osaltaan pyrkinyt edistämään. Kyseessä on kuitenkin turkulaisten työmahdollisuuksien kannalta niin keskeinen lakimuutos, että erilaisten tie- ja raideinvestointien tavoittelun lisäksi edunvalvonnan muskeleita olisi syytä viritellä sen edistämiseksi.

Lauri Kattelus
Kirjoittaja on Turun kaupunginvaltuuston 1. varapuheenjohtaja ja kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja.