Kokoomuksen Lindholm: Kokoomus pitää kiinni siitä mitä on sovittu

Julkaistu 9 vuotta sitten · 17.11.2014 · Suvi Uusitalo

Turun kaupunginhallituksen puheenjohtaja Lasse Lindholm (kok.) painottaa, että kaupungin yhtiöittämien liikelaitosten avaamisessa kilpailulle pidetään jatkossakin kiinni siitä, mitä on sopimusryhmien kesken yhtiöittämissopimuksessa sovittu.

Yhtiöittämissopimuksen mukaan 25 prosenttia kaupungin yhtiöiden toiminnasta avataan vuosittain kilpailulle vuosina 2015–2018 Ryhmät sopivat sunnuntaina, että tarvittaessa kilpailuttamiskautta jatketaan vuodelle 2019. Kilpailutuksissa ei kuitenkaan pidetä välivuotta.

– Tuotantoyhtiöitä koskeva kirjaus tarkoittaa sitä, että pidetään kiinni siitä mitä on sovittu, eli kilpailutus tulee etenemään ja lisääntymään sovittuun tahtiin, mutta kaupunki myös pitää kiinni tilaamissitoumuksistaan. Eli: tilaamiskautta voidaan siirtää yhdellä vuodella vuodelle 2019, mikäli tilattava liikevaihto ei ole toteutunut 2018 loppuun mennessä, Lindholm totesi kaupunginvaltuuston kokouksessa maanantai-iltana.

Sopimusryhmien sunnuntaina saavuttamassa neuvottelutuloksessa kaupungin yhtiöitä koskeva ”siirto-oikeus koskee sitä osaa yhtiöiden liikevaihdosta, jota kaupunki ei ole kyennyt tai kykene tilaamaan vuosisopimuksen mukaisella tasolla suunnitelmien puuttumisesta, töiden jaksotuksesta, kiinteistöluovutuksista, investointien karsinnasta tai muusta tilaajasta johtuvasta syystä”.

– Yksinkertaisesti, mennään niin kuin on aikanaan sovittu, Lindholm painottaa.