Suominen ja Aaltonen: Turkua tulisi kehittää rohkeasti kohti tulevaisuutta

Julkaistu 8 vuotta sitten · 4.11.2015 · Suvi Uusitalo

Turun Vihreiden kaupunginvaltuutettu Jukka Vornanen otti kantaa (TS 28.10.) mielipidekirjoituksessaan tornitalojen rakentamiseen. Mielipidekirjoituksessaan Vornanen antaa ymmärtää, että Turussa edettäisiin jollain tavalla väärässä järjestyksessä korkean rakentamisen osalta.

On täysin selvää, että hankkeet tulee katsoa tapauskohtaisesti ja arvioida niiden kaupunkikuvallista merkitystä. Näin jo itse asiassa tehdään todella monessa toimielimessä. Hankkeesta riippuen rakentamista arvioidaan ainakin kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnassa, kaupunkikuvaneuvottelukunnassa, rakennuslautakunnassa tai jopa kaupunginhallituksessa ja kaupunginvaltuustossa asti. Byrokratia on jo nyt vähintäänkin riittävä ja parempi kysymys olisi, tulisiko meidän pystyä vuonna 2015 käsittelemään asioita jouhevammin ja pienemmällä byrokratialla.

Korkeassa rakentamisessa ei ole mitään ihmeellistä. Turun ruutukaavalta löytyy jo nyt 14-kerroksisia rakennuksia. Lisäksi korkeaa rakentamista ovat mm. Majakkarannan Airiston Tähti ja Varissuon tornitalo. Lisäksi Vaasanpuiston kaavassa lähellä satamaa on kaavoitettu 35-kerroksinen tornitalo.

Korkea rakentaminen ei tietenkään sovi kaikkialle, mutta erityisesti sitä voidaan lisätä tulevassa yleiskaavatyössä ruutukaavaa kiertävälle kehälle. Turun pitää tarjota erilaisia vaihtoehtoja asumiseen. Toiset tykkäävät asua alhaalla ja toiset pitävät korkean asumisen tuomista näköaloista.

On todella upeaa, että Turkuun halutaan investoida, ja positiivisia uusia avauksia on viimeaikoina tullut haastavasta taloustilanteesta huolimatta. Kaikkiin hankkeisiin tarvitaan aina taho jolla on halu investoida ja intressi kehittää kaupunkia. On vaikeaa ymmärtää miten tämä voi Vornasen mielestä olla väärä järjestys. Kaupunki on kokonaisuus ja sellaisena sitä tuleekin kehittää. Politiikan tulisi kuitenkin olla mahdollistaja eikä kehityksen jarru. Turkua on syytetty päättämättömyydestä – nyt olisi korkea aika lähteä rohkeasti rakentamaan tulevaisuutta.

Vihreät ovat myös moneen otteeseen peräänkuuluttaneet elävää keskustaa. Elävä keskusta tarvitsee myös ihmisiä ympärilleen. Lisää ihmisiä keskustaan on mahdollista saada täydennysrakentamisen kautta. Positiivista on, että myös Vihreiden suunnalta tulee kannatusta korkealla rakentamiselle.

Joonas Suominen
Puheenjohtaja, Turun Kokoomus