Keskustan pyörätiet viimein kuntoon – Airiston Kokoomus ry:n julkilausuma

Julkaistu 10 vuotta sitten · 17.11.2013 · Suvi Uusitalo

Keskustan pyörätiet vihdoin kuntoon

Aurajoen ylitse pääsee kohta uutta siltaa pitkin, kun kevyelle liikenteelle valmistuva Kirjastosilta otetaan käyttöön 3.12. Uuden sillan hyödyt keskustan elävöittämiseksi ja kevyen liikenteen sujuvoittamiseksi jäävät kuitenkin vähäiseksi, ellei samalla hoideta kuntoon yhteyksiä sillalta eteenpäin.

– Turun keskustan pyörätieverkostossa on paljon parannettavaa. Kirjastosilta on hyvä juttu, mutta jotta siitä saataisiin paras hyöty irti, pitäisi Hämeentielle ja kauppiaskadulle saada samalla vihdoin pyörätiet. Muutenhan hieno uusi silta ei oikein johda mihinkään, Airiston Kokoomuksen puheenjohtaja Maija Niskala sanoo.

Airiston Kokoomus otti kantaa keskustan puutteellisiin pyöräteihin syyskokouksessaan. Järjestö pitää käsittämättömänä, ettei pitkään esillä olleita teitä ole saatu kuntoon.

– Toimivat pyörätiet ovat Turun keskustalle tärkeitä monestakin syystä. Hämeentien huonot kulkuyhteydet hankaloittavat erityisesti opiskelijoita, jotka kulkevat paljon pyörällä. Kauppiaskatua pitkin sen sijaan tulisi ehdottomasti saada uusi yhteys jokirantaan ja kirjastosillalle. Tämä yhteyshän oli yksi tärkeä perustelu uudelle sillalle, Niskala toteaa.

Airiston Kokoomuksen vaikuttajat pitävät tärkeänä, että pyörätiet keskustassa otetaan käyttöön viimeistään ensi keväänä pyöräilykauden alkaessa.

Airiston Kokoomus
Syyskokous 6.11.2013