Turun kokoomuksen ja kristillisdemokraattien valtuustoryhmän kannanotto yhdenvertaisuuden edistämiseen sekä rasismin ja syrjinnän poistamiseksi

Julkaistu 8 kuukautta sitten · 21.8.2023 · jonna

8ea227f6-13d3-4e15-bf62-414ebfa14967

Turun kokoomuksen ja kristillisdemokraattien valtuustoryhmän kannanotto 21.8.2023

Tänään avattiin Turun Pride-viikko. Tämän vuoden teemana on saavutettavuus ja esteettömyys, ja suunnittelussa onkin osallistettu Turun kaupungin esteettömyysraatia. Aikaisemmin viikkoa on vietetty teemalla Rakkaus kuuluu kaikille.

Turun kaupunki on sitoutunut tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseen ja rasismin torjuntaan pormestariohjelmassa ja sen kärkihankkeissa. Toimenpiteitä on paljon. Kaupungin johto näyttää esimerkkiä monin tavoin ja mm. pormestarimme osallistuu kulkueeseen ja puhuu Priden puistojuhlassa.

On tärkeää, että kaupunki näyttää arvonsa ja tekee työtä niiden eteen. Siksi myös Kokoomuksen ja KD:n Turun valtuustoryhmä haluaa Pride-viikon aluksi ottaa kantaa ja muistuttaa meitä kaikkia tärkeistä arvoistamme, suvaitsevaisuudesta ja siitä, että kaikille avoimesta kaupungista pidetään kiinni.

Kaupunkistrategiassa olemme valinneet toivottaa Turkuun kaikki lämpimästi tervetulleiksi ja todenneet, että Turku on kaikkia turkulaisia varten. On hienoa, että jo yli 200 000 ihmistä on valinnut Turun kodikseen.

Pormestariohjelmassa linjaamme, että Turussa edistetään kaikkien ihmisten yhdenvertaista kohtelua ja tasa-arvoa kaupunkilaisten keskuudessa. Olemme kaupunkina julistautuneet syrjinnästä vapaaksi alueeksi jo 2018.

Turun kaupungin yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelmassa olemme päättäneet joukosta toimenpiteitä yhdenvertaisuuden edistämiseksi rekrytoinnissa ja työssä sekä vähemmistöryhmien huomioimiseksi päätöksenteossa ja palveluiden suunnittelussa.

Yhdenvertaisuuden vahvistamiseksi ja rasismin vähentämiseksi päätettyjä toimenpiteitä tulee seurata ja niiden vaikuttavuutta mitata. On tärkeää, että tiedämme, mitä kaupungissa on jo tehty, mikä on järkevää ja mitä hyvää muista vertailukaupungeista voisi omaksua Turkuun.

Kaikki Turun kaupunginvaltuustossa edustetut valtuustoryhmät ovat sitoutuneet pormestariohjelmaan ja sen rasismin vastaiseen sitoumukseen. Valtuutetut ovat henkilökohtaisesti allekirjoittaneet, ettei ohjelmiin, periaatepäätöksiin, julkilausumiin tai muihin vastaaviin kannanottoihin sisällytetä rasistista tai muukalaisvihamielistä sanomaa.

Ryhmämme kannanotto on, että olemme Turussa yhdessä kaikki valtuutetut ja valtuustoryhmät tähän sitoutuneet ja että se näkyy niin puheissa kuin teoissa.

Lisätietoja:

Sini Ruohonen