Turun Kokoomuksen aloite osallistuvasta budjetoinnista otetaan käyttöön Turussa

Julkaistu 4 vuotta sitten · 16.1.2020 · alvar

Turun kaupunginhallitus päätti vuoden ensimmäisessä kokouksessaan 13.1. ottaa käyttöön osallistuvan budjetoinnin. Turkulaiset pääsevät itse vaikuttamaan siihen, mihin julkisia varoja käytetään eri kaupunginosien palvelujen ja viihtyvyyden parantamiseksi.

Turun Kokoomus teki aloitteen osallistuvan budjetoinnin käyttöönotosta syksyllä 2018. Lopullinen päätös asiasta otettiinkin Turun Kokoomuksessa suurella ilolla vastaan.

”Tämä on erinomainen asia. Osallistuva budjetointi lisää kaupunkilaisten päätösvaltaa omasta asuinalueestaan. Lähidemokratia paranee huomattavasti, kun turkulaiset voivat esittää ideoita ja sen jälkeen äänestää itselleen mieluisia kohteita”, toteaa Turun Kokoomuksen puheenjohtaja ja kaupunginvaltuutettu Sini Ruohonen.

Ehdotuksia kerätään kaupunkilaisilta 1.4.-30.4.2020. Tämän jälkeen yksittäisistä ehdotuksista tehdään tarkemmat suunnitelmat ja laskelmat. Kolmannessa vaiheessa ehdotuksista äänestetään verkossa. Suosituimmat suunnitelmat toteutetaan vuoden 2021 aikana.

Osallistuvaan budjetointiin voivat osallistua kaikki äänestysvuonna 13 vuotta täyttäneet turkulaiset. Ideointi- ja äänestysvaiheessa tarjotaan tukea verkon käytössä, ja julkisiksi äänestyspaikoiksi valitaan helposti saavutettavat ja esteettömät tilat.

”Kaupunki aloittaa tiedotuksen osallistuvasta budjetoinnista kevään aikana. Jo nyt voi pohtia naapureiden kanssa tai muissa yhteisöissä, millaisia ideoita voitaisiin esittää. Olisiko se lisää valaistusta, istutuksia, lähiliikuntapaikkoja, uusia kävelyreittejä vai mitä?”, Ruohonen ideoi.

Hankkeeseen on varattu yhteensä miljoona euroa, ja se on jyvitetty kahdeksalle asuinalueelle. Kullekin alueelle varattu summa on 100 000—150 000 euroa. Varat otetaan toimialojen budjettien sisältä, jolloin kaupungin rahankäyttö ei kasva.