Siiri Turunen: Eikö vammaisia haluta valokeilaan? Paraurheilijat ovat yhtä arvokkaita kuin muutkin urheilijat

Julkaistu 2 vuotta sitten · 21.3.2022 · mariaylijama

Turun Sanomat 20.3.2022

Tiesitkö, että Suomi voitti neljä mitalia viime sunnuntaina päättyneissä Pekingin paralympialaisissa? Todennäköisesti et, etkä varmasti ole ainut suomalainen, jolta tämä asia on mennyt ohi.

Epätasa-arvo olympialaisten ja paralympialaisten välillä on räikeä ja ero mediahuomiossa valtava. Hiihtäjä Iivo Niskasen olympiakulta ei taatusti jäänyt keneltäkään suomalaiselta huomiotta toisin kuin esimerkiksi suurpujottelussa olympiakultaa voittaneen Santeri Kiiverin saavutus.

Suomessa olympialaiset kuuluvat yhteiskunnallisesti merkittäviin tapahtumiin. Kyseisen listauksen tapahtumat on televisioitava Suomeen niin, että merkittävä osa yleisöstä voi seurata lähetystä vähintään osittain maksutta. Listauksesta löytyy muun muassa miesten ja naisten jalkapallon maailmanmestaruuskilpailut, mutta paralympialaisia tuolta listalta saa vielä etsiä.

Kuten ranskalaisen alppihiihtäjän, Manoel Bourdenxin, temppu laskea rinne puolialastomana osoittaa, urheilijat ovat myös itse tietoisia paralympialaisten vähäisestä huomiosta. Tilanteen ei todella tulisi olla tällainen. Urheilijoiden ei pitäisi joutua protestoimaan kilpailutilanteissa saadakseen samanlaista huomiota osakseen kuin olympialaisissa mukana olevat urheilijat.

Paraurheilijat ovat yhtä arvokkaita kuin muutkin urheilijat ja he ansaitsevat myös tulla yhdenvertaisesti huomioiduksi mediassa.

Siiri Turunen

valmentaja, Turun kaupungin tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustoimikunnan jäsen

TS: https://www.ts.fi/lukijoilta/5602223?fbclid=IwAR3uIgywk_Aly2FBoRziEVUlXAnrr0zwHeTJMPqPAtBxRZs7997J_ZyEpxQ