Takatalo & Euro: Koulujen ovet auki puoluetoimijoille

Julkaistu 7 vuotta sitten · 17.10.2017 · villelaakso

17.10.2017
Monet nuoret pitävät politiikkaa ja päätöksentekoa vaikeana ja itselleen kaukaisena asiana. Osittain sen takia nuorten äänestysprosentit jäävät kerta toisensa jälkeen alhaiseksi. Ratkaisuna olisi koulujen ovien avaaminen puoluetoimijoille. Nuoret valtuutetut Takatalo ja Euro jättivät asiasta maanantaina 16.10. valtuustoaloitteen.

– Turun nuorten on päästävä tutustumaan poliittiseen päätöksentekoon sekä puoluepolitiikkaan käytännönläheisesti. Turun tulee huolehtia, että koululaisista kasvaa aktiivisia ja yhteiskunnallisesti valveutuneita kansalaisia, sanoo kaupunginvaltuutettu ja Turun nuorisolautakunnan puheenjohtaja Janika Takatalo (kok.)

Käytännössä aloite voitaisiin toteuttaa esimerkiksi poliittikkateemapäivän tai järjestötorin muodossa. Silloin poliittiset nuorisojärjestöt voisivat esitellä toimintaansa ja nuoret pääsisivät kysymään puoluetoiminnasta ja esittämään omia kehitysehdotuksiaan elinympäristön parantamiseksi.

– Ilman kunnollista tietoa politiikasta ja puolueista nuoret kokevat politiikan suorastaan mörkönä. En olisi itsekään lähtenyt politiikkaan, ellen olisi saanut tietoa politiikasta järjestötoiminnan kautta, sillä koulussa ei asiaa tarpeeksi käsitelty, sanoo Turun nuorin kaupunginvaltuutettu Alvar Euro (kok.)

Lisätietoja:

Janika Takatalo