Kokoomuksen Maija Perho: Taide ja kulttuuri osana Turun elinvoimaa

Julkaistu 7 vuotta sitten · 12.1.2017 · Janina Myllynen

12.1.2016
Meille turkulaisille jos keille on iskostunut syvälle kulttuurin moninaiset merkitykset ja vaikutukset – ei vähiten kulttuuripääkaupunkivuoden ansiosta. Taiteen tekeminen ja kokeminen, kulttuurielämysten laaja kirjo osataan nykyään nähdä olennaisena osana asukkaiden hyvinvointia.

Kulttuurielämysten tuottamiselle on ollut ja on myös tulevaisuudessa vahva, monipuolinen, uudistuva ja innostava pohja. Kaupungin omat taidelaitokset ja kulttuuritoiminta ja koko ajan laajeneva ns. vapaan kentän ammattilaisten ja vapaaehtoisten joukko tuottavat elämyksiä miltei jokaiselle viikon päivälle. Tämä ja kukoistava ruokakulttuuri, huippuravintoloiden kasvava joukko on Turulle ja Varsinais-Suomelle suuri rikkaus ja vetovoiman lähde. Turkuun tullaan yhä enemmän myös pääkaupunkiseudulta ja muualta Suomesta.

Turun filharmonisen orkesterin kevätkauden avasi Beethovenin 9. sinfonia. Beethoven oli yhteiskunnallinen säveltäjä, joka kannatti yleistä äänioikeutta ja tasa-arvoista yhteiskuntaa. Hänen mielestään taiteen tuli edistää ihmisten vapautta ja antaa kansalaisille voimaa. tämä näkemys pätee tänäkin päivänä. Musiikki, teatteri, tanssi, kuvataide, kirjastot – taiteen ja kulttuurin koko kirjo antaa ihmisille iloa, liikutusta ja lohdutusta. Lisäksi se suhteuttaa omia vastoinkäymisiä, auttaa asettumaan toisten ihmisten asemaan, avartaa näkemyksiä, kyseenalaistaa luutuneita käsityksiä… Luetteloa voisi jatkaa vieläkin pidemmäksi.

Kaikki edellä sanottu on perustelua sille, että Kokoomuksen tulee nostaa kuntavaalityössään kulttuuripalvelut tärkeälle sijalle osana kuntalaisten hyvinvoinnin edistämistä. Vaikka kulttuuripalvelujen osuus kaupunkimme kokonaisbudjetista on vain muutaman prosentin luokkaa, niiden merkitys kuntalaisille on valtavan paljon tätä osuutta suurempi – ajatellaan vaikka pelkästään kirjaston merkitystä.

Kulttuuripalvelujen saavutettavuudesta on huolehdittava ja turvattava taide-elämykset myös niille, joille liikkumisen ongelmat tai vähävaraisuus on osallistumisen esteenä. Turussa on esimerkillisesti huolehdittu yleisöyhteistyöstä ja taide-elämysten saatavuudesta ja näin pitää olla jatkossakin. Lunastakaamme sivistyspuolue-roolimme oikeutus vahvalla kulttuuritahdolla.

Maija Perho
Kirjoittaja on turkulainen kaupunginvaltuutettu ja kulttuurilautakunnan puheenjohtaja