Joonas Suominen: Uusi työntekopaikka Turun keskustaan?

Julkaistu 8 vuotta sitten · 16.9.2016 · Janina Myllynen

16.9.2016
Alkuviikosta istuin Tukholmassa läppärin ääressä. Totesin kahvia juodessani, että joskus ilmeisesti pitää mennä vähän kauemmaksi, jotta näkisi lähelle. Tukholman keskustassa ihmisvilinän keskellä sijaitsee menestynyt Startup People of Sweden-hub SUP46 jonka yhteydessä toimii mm. kahvila. Siellä töitä tehdessäni tuumin, että kotikaupunkiini tarvittaisiin vastaavanlainen keskeiselle paikalle, eli Turun keskustaan.

Työn tekemisen muodot ovat viime vuosina muuttuneet valtavasti ja esimerkiksi yksin toimivien yrittäjien määrä on kasvanut vauhdilla. Yhä useampi matkustaa töiden merkeissä päivittäin toiseen kaupunkiin tai tekee säännöllisesti etätöitä.

Digitaaliset palvelut mahdollistavat, että yhä useampi tietotyö ei ole enää paikkaan tai aikaan sidottu. Aikaisemmin työpiste oli pöytä, jossa oli tietokone, kiinteä puhelin sekä kasa papereita ja mappeja. Nyt tämä kaikki kulkee matkassa mukana eri laitteilla ja konkreettinen työpiste voi löytyä esimerkiksi läheisestä kahvilasta. Työn mobilisoituminen ei kuitenkaan poista ihmisiltä luontaista tarvetta verkostoitua ja tehdä työtä erilaisissa yhteisöissä ja ympäristöissä.

Niin sanottujen yhteisöllisten työtilojen kysyntä on siis kovassa kasvussa. Yhteisöllisellä työtilalla tarkoitetaan tilaa, jossa useat eri toimijat ja yritykset työskentelevät saman katon alla. Ihmisten tarpeet ja toiveet koskien työtilaa vaihtelevat tottumusten ja työn vaatimusten mukaan. Näin ollen samasta tilasta tulisi löytyä mahdollisuudet työskennellä eri tavoin ja tilan olisi tarjottava niin kahvin tuoksuisia hiljaisia nurkkauksia kuin kokoustamiselle luotuja suurempia huoneita. Yhteisötilojen läheisyyteen onkin helppo muodostaa erilaisia lisäpalveluita kuten kahviloita, vuokrattavia neuvotteluhuoneita ja tarjota myös tyypillisiä toimistopalveluita kuten tulostus- ja it-palveluita. Yhteisöllisille työtiloille on tyypillistä, että tiloissa ei ole kiinteitä työpisteitä ja yleiset tilat jaetaan muiden käyttäjien kanssa.

Konsepti on aluperin lähtöisin USA:sta, mutta Suomesta löytyy esimerkkejä jo useista kaupungeista. Näiden tilojen konseptit sekä omistajat vaihtelevat. Helsingissä esimerkiksi Microsoft avasi Korkeavuorenkadulle maksuttoman yhteisöllisen työtilan nimeltä Flux, johon se havittelee alalla toimivia startup-yrityksiä. Turussa Kupittaalla Werstas tarjoaa modernia työtilaa erilaisten toimijoiden tarpeisiin kuukausimaksua vastaan.

Herää kuitenkin kysymys, että miksi Turun keskustassa ei tällä hetkellä tarjota samanlaista mahdollisuutta?

Turun keskusta on monella tapaa luonnollinen paikka yhteisöllisten työtilojen keskittymälle. Turun keskustan historiallinen miljöö tarjoaa upeat puitteet yrityksille, kaupalle, kulttuurille ja asumiselle. Hyvine liikenneyhteyksineen keskusta on luonnollinen asiointi- ja ajanviettopaikka, mutta myös luonnollinen paikka tehdä työtä.

Keskustaan sopisi työtila, joka tarjoaisi mahdollisuuden työskennellä toimialaan tai taustaan katsomatta. Yhteisö voisi tarjota työtilan niin freelancereille, startup -yrityksille, yksinyrittäjille kuin toisesta kaupungista tai maasta etätöitä tekeville henkilöille.

Turun kaupungin tulisi yhdessä elinkeinoelämän kanssa vauhdittaa yhteisöllisen työtilan muodostumista Turun ydinkeskustaan. Yhteisöllinen työtila voisi toimia aktiivisena keskittymänä useille eri toimijoille ja näin elävöittää myös omalla toiminnallaan kaupunkikeskustan elämää sekä edelleen lisätä niin suomalaisten kuin ulkomaalaisten yritysten kiinnostusta Turkua kohtaan.

Joonas Suominen
Kirjoittaja on Kokoomuksen Turun Aluejärjestön puheenjohtaja