Pekka Saarela: Aktiivinen seniori – parempi Turku

Julkaistu 8 vuotta sitten · 24.10.2016 · Janina Myllynen

24.10.2016
Kun henkilö jää eläkkeelle säädetyn iän saavutettuaan ja työvuodet tehtyään, hänestä tulee seniori. On paljolti kiinni hänestä itsestään, miten hän aikansa käyttää.

Henkilö, joka on työkautenaan ollut aktiivinen yhteisönsä, kotikuntansa ja yhteiskunnan suuntaan, ei suinkaan jätä kaikkea sitä taakseen. Hänellä on nyt vain paljon enemmän aikaa kuin työvuosina. Ja toiseksi, hänellä on paljon kokemusta ja tietoa hallussaan ammatistaan ja muilta harrastamiltaan aloilta. On selvää, että eläkepäivistä osa käytetään omaan virkistykseen. Se on aivan suotavaa.

Jos seniorilla on lapsia ja edelleen lapsenlapsia, kuluu osa heidän parissaan ja suvun nuorempia tukien ja auttaen. Sosiaalinen mieli ohjaa myös auttamaan itseään vanhempia apua tarvitsevia, olivat sitten sukua tai eivät. Jo nämä mainitut asiat ovat osana yhteisvastuuta ja keventävät yhteiskunnan palvelun tarpeita.

Moni aktiivinen seniori ottaa ja saa tehtäviä hoitaakseen myös yhdistyksissä, joihin hän kuuluu. Eläkkeellä monella on aikaa ja myös halua lisäharrastuksiin. Moni retki, teatterinäytös, konsertti tai muu tilaisuus jäisi järjestämättä, jos seniorit eivät olisi merkittävä osa maksavasta yleisöstä.

Aktiivinen henkilö haluaa oppia uutta myös eläkevuosinaan. Vastaavasti nuoremmat voivat saada seniorilta tietoa ja ohjausta tullessaan mukaan vaikkapa poliittiseen paikallisyhdistykseen. Viisas seniori on tiedon välittäjä, mutta ei pakottaja. Pitäähän asioiden elää ajassa, mutta perusperiaatteista luopumatta.

Turussa kuten muuallakin valmistaudutaan huhtikuun 2017 kuntavaaleihin. Uskon, että seniorit tarvitsevat omat senioriedustajansa kaupunginvaltuustoon: vain seniori tuntee aidosti toisten saman ikäisten ja vanhempienkin turkulaisten tarpeet ja toiveet. Kaupunginvaltuuston tulisi siten muodostua eri-ikäisistä aktiivisista, viisaista valtuutetuista. Senioreja turkulaisista on pian neljäkymmentä tuhatta. Hekin tarvitsevat omat edustajansa kaupunginvaltuustoon ja muihin päättäviin elimiin.

Parempaa Turkua rakentavat myös aktiiviset seniorit.

Pekka Saarela
Kirjoittaja on Turun Kokoomuksen hallituksen jäsen