Turun sote-lautakunnan kokoomuslaiset: Tuhansia tuhlattuja vastaanottoaikoja

Julkaistu 3 vuotta sitten · 3.12.2020 · alvar

Turku on sitoutunut järjestämään asukkailleen laadukasta terveydenhuoltoa. Hoidon saatavuudesta pidetään korona- ja talouskriisistä huolimatta kiinni. Eräs asia ansaitsee kuitenkin vielä erityishuomion: kyse on perumatta jätetyistä vastaanottoajoista.

Kuluvan vuoden syyskuuhun mennessä on varatuille hoitajavastaanotoille ilman peruutusta jättänyt saapumatta 1437 asiakasta. Lääkärivastaanottojen osalta vastaava lukema oli syyskuussa 1302 perumatta jätettyä vastaanottokäyntiä. Terveydenhuoltoon kohdistuvien paineiden ja jonotilanteen valossa lukemat vaikuttavat hyvin korkeilta. Kyse ei ole koronan aiheuttamasta ilmiöstä, sillä vuonna 2019 toteutuivat jokseenkin samat luvut.

Turku kehittää jatkuvasti järjestelmiä, joilla peruuttamattomien aikojen ongelmaan voidaan puuttua. Tämän ohella me kaikki voimme osaltamme vaikuttaa terveydenhuollon resurssien järkevään käyttöön, perumalla tarpeettomaksi osoittautuneen varauksen ja täten luovuttamalla mahdollisuuden hoitoon sitä enemmän tarvitsevalle.
Ville Laakso (kok.), Piia Alvesalo (kok.), Sadri Beqiri (kok.), Turun sosiaali- ja terveyslautakunnan jäsenet