Tiedepuiston kansi vauhdittaa Turun kasvua

Julkaistu 3 vuotta sitten · 8.6.2021 · niina

Turun Sanomat kirjoitti 2.6.2021 Itäharjun ja Kupittaan yhdistävän Tiedepuiston kannen hankintakilpailusta.

Tarkoituksena on, että kilpailutus käynnistetään vielä kesällä ja silta sekä siihen yhdistyvät infrahankkeet toteutettaisiin allianssimallilla.

Nyt jos koskaan Turku tarvitsee kokonaisvaltaista kaupunkikehittämistä ja sellaisia investointeja, jotka vauhdittavat kaupungin positiivista kehitystä ja kasvua sekä vahvistavat osaamisen kokonaisuutta.

Turun Kokoomuksessa Tiedepuiston kansi nähdään Kupittaa-Itäharjun kehityksen vauhdittajana. Kyseessä on asumisen, toimistotilat ja palvelut kokoava rakennelma Helsingin moottoritien ja junaradan ylitse. Kannen tarkoituksena on yhdistää Kupittaan ja Itäharjun alueet toisiinsa. Hankkeen alueelle on tavoitteena saada 10 000 uutta työpaikkaa ja asuntoja 20 000 ihmiselle.

Nyt tarvitaan suunnitelmallisia, yksityistä rakentamista palvelevia ja käynnistäviä investointeja, jollainen Tiedepuiston kansi on. Kansihankkeesta kannattavan investoinnin tekevät riittävät rakennusoikeudet.

Kupittaan aseman läheisyyteen rakentuva kansi tekee alueesta houkuttelevan myös pääkaupunkiseudun suunnasta, tunnin junan toteuduttua.

Kupittaa-Itäharjun kansihankkeeseen liittyy tiiviisti ammatillisen koulutuksen kokoava Taito-kampus, jonka on suunniteltu rakentuvan kannen alueelle. Taito-kampukselle on tarkoitus sijoittaa Turun ammatti-instituutin Aninkaistenkadun, Ruiskadun, Lemminkäisenkadun ja Kellonsoittajankadun toiminnot.

Taito-kampus täydentää Kupittaan osaamiskeskittymää, johon on hiljattain valmistunut upea Turun ammattikorkeakoulun kampusrakennus EduCity. Oppilaitosten sijainnilla on merkitystä yhteistyön ja palveluiden kehittämisen kannalta.

Tiedepuiston kansi ja Taito-kampus vahvistavat monin tavoin Kupittaan ainutlaatuista yritys- ja korkeakoulukeskittymää ja konkretisoivat vihdoinkin yhtä Turun kärkihankkeista.

Tiedepuiston kannen kaltaisten kaupunkikehitysvaikutuksiltaan mittavien hankkeiden toteutumisesta ja elinvoimaisen kaupungin rakentamisesta hyötyy jokainen turkulainen ja siksi niiden toteutumista on edistettävä pikaisesti.

Sini Häkkinen
Turun Kokoomuksen puheenjohtaja