Talousosaaja Ville Valkonen: Verouudistuksella vauhtia talouteen ja työllisyyteen

Julkaistu 5 vuotta sitten · 6.3.2019 · villelaakso

-Suomessa työn ja yrittämisen verotus on suoraan sanottuna sietämättömän kireää. Keventäminen on ainoa järkevä suunta, sanoo Ville Valkonen, Kokoomuksen eduskuntavaaliehdokas Varsinais-Suomesta.

Valkonen on valtiovarainministerin entinen talouspoliittinen erityisavustaja, yrittäjä, kauppatieteiden maisteri ja turkulainen kaupunginvaltuutettu. Lisäksi hän on Kokoomuksen puoluevaltuuston varapuheenjohtaja.

– Valtiovarainministeriössä työskennellessäni sain katsoa verotusta valtion ja kansantalouden näkökulmasta. Nyt yrittäjänä asiaa katsoo eri suunnasta. Sekä talouspoliitikkona että yrittäjänä johtopäätös on sama: verotuksella on suuri vaikutus taloudelliseen käyttäytymiseen. Suomessa verotuksen kireys heikentää kannustimia työntekoon ja mahdollisuuksia kasvattaa yritystä, Valkonen kertoo.

Valkonen ehdottaa veroremonttia, jonka ytimessä on työn ja yrittämisen verotuksen keventäminen vähintään kahdella miljardilla eurolla.

Yritysverotuksessa Valkonen luopuisi nettovarallisuudesta verotuksen kireyteen eli ansiotulo- ja pääomatulovero-osuuksiin vaikuttavana tekijänä.

– Aineeton pääoma, erityisesti osaaminen, on nykyään entistä suuremmassa roolissa taloudessa. Nykyinen nettovarallisuuskäytäntö suosii fyysistä pääomaa kerryttäneitä yrityksiä. Yrittäjien pitää olla samassa asemassa, oli kyseessä sitten koodipaja tai konepaja, Valkonen perustelee.

Minkään yrityksen verotusta Valkonen ei kuitenkaan kiristäisi, vaan hän tasaisi tilanteen keventämällä kireämmin kohdeltuja osinkoja.

– Myös pääomatuloverotuksen progressiosta kannattaisi luopua. Se on turha, monimutkaistava porras verojärjestelmässä, Valkonen kertoo. Perintöverotuksesta pitäisi asteittain luopua, kuten Ruotsissa on tehty.

– Suomi tarvitsee investointeja ja kasvavia yrityksiä. Yhteisöveroa tulisi keventää asteittain siten, että veroja maksettaisiin lopulta vain ulos jaetusta voitosta. Tämä parantaisi yritysten mahdollisuuksia investoida kasvuun. Esimerkiksi Virossa on käytössä tällainen yritysverotus, hyvin tuloksin, Valkonen sanoo.

Kaikkein tärkeimpänä Valkonen pitää ansiotuloverojen keventämistä kaikilla tulotasoilla.

– Hyvinvointi syntyy työstä. On nurinkurista verottaa sitä, mitä Suomessa tarvittaisiin enemmän. Suomessa vouti vie tienatusta lisäeurosta lähes puolet jo keskituloiselta palkansaajalta. Se on kaukana reilusta – tai kannustavasta. Pienituloisilla verotus aiheuttaa kannustinloukkuja mennä töihin ylipäätään. Työn verotuksen keventäminen tekisi Suomesta kannustavamman maan, jossa opiskelusta, ahkeroinnista ja uralla etenemisestä saisi käteen edes hieman enemmän kuin nykyään, Valkonen linjaa.

– Valtio on velkainen, joten kevennysten rahoitus tulee suunnitella tarkkaan. Velkaa ei saa ottaa lisää nuoremmille sukupolville maksettavaksi, Valkonen raamittaa. Suuren osan kevennyksistä hän rahoittaisi kiristämällä saastuttamisen ja päihteiden verotusta. Osa rahoituksesta tulisi julkisia menoja karsimalla.

– Verotus on tehokas keino ohjata käytöstä myös toisin päin. Ilmastonmuutoksen torjuntaan on suhtauduttava vakavasti. Siinäkin verotus on käyttökelpoinen työkalu. Sama pätee päihdehaittoihin, Valkonen kertoo. Hän kiristäisi tupakkaveroa, alkoholiveroa, virvoitusjuomaveroa sekä maltillisesti energiaveroja. Tilaa kevennyksille Valkonen raivaisi myös pienentämällä julkista sektoria, muun muassa sosiaaliturvasta ja yritystuista.

– Tutkimus- ja innovaatiotoimintaa lukuun ottamatta erilaiset yritystuet ovat harvoin perusteltuja. Mitään yrityksiä ei pidä suosia. Matalampi verotus on paljon parempi kuin yritystuet, Valkonen toteaa.

Valkonen kuvailee olevansa edistysmielinen oikeistolainen.

– Minulle oikeistolaisuus on luottamista ihmiseen ja hänen kykyynsä kantaa vastuuta. Suomen tulee olla kannustava yhteiskunta! Kaikista on pidettävä huolta, mutta holhoaminen ei ole välittämistä. Kannatan tulevaisuuskeskeistä ja ratkaisuhakuista politiikkaa, Valkonen kiteyttää.

Valkonen on koko vaalipiirin talouspoliittisesti kokeneimpia ehdokkaita, ja painottaakin kampanjassaan talous- ja työllisyysteemoja.

– Kiinnostus talouteen alkoi jo yläasteelta. Tie vei Turun kauppakorkeakouluun laskentatoimea ja rahoitusta opiskelemaan. Kansantaloustiedettäkin kertyi sivuaineen verran. Varsinkin valtiovarainministeriössä työskentely oli erittäin opettavaista. Terve talous on hyvän yhteiskunnan perusta, siksi korostan sitä, Valkonen selostaa.

Vapaa-ajan Valkonen kertoo kuluvan tyttöystävän, ystävien ja perheen kanssa, kirjojen parissa, kirjoitellen tai monipuolisesti liikkuen. Löytyypä mieheltä musta vyö taekwondostakin, mutta nykyään potkimaan ehtii kuulemma liian harvoin.

Lue lisää Villestä:
villevalkonen.fi