Mustonen: Aurajokirantaan täydellinen kultuurielämän keskus?

Julkaistu 4 vuotta sitten · 15.12.2019 · villelaakso

Rakentuuko Aurajokirantaan täydellinen kultuurielämän keskus upealla musiikkitalolla höystettynä?

Tätä ajatusta myötäilivät vahvasti Pia Jalkasen (TS 29.11.) sekä Helvi ja Eva Nordlingin (TS 30.11.) kirjoitukset toiveesta uuden musiikkitalon sijoittumiseen ns. Hämähäkkitontille.

Musiikkitalon sijaintipohdiskelussa on hyvä vielä kerrata, kenelle ja mitä rakennetaan.

Nykyinen huippuvireessä oleva Turun filharmoninen orkesteri, TFO, tarvitsee uudet ja ajanmukaiset työtilat. Tarvitaan akustiikaltaan korkeatasoinen, vähintään 1 300-paikkainen konserttisali, täysmittaiselle sinfoniaorkesterille mitoitettu esiintymislava sekä ooppera- ja operettiproduktiot mahdollistava orkesterimonttu.

Tarvitaan pienempi 200–300-paikkainen kamarimusiikki/tapahtumasali.

Tarvitaan ajanmukaiset harjoitus- ja sosiaalitilat sekä soittimille vaadittavat säilytystilat.

Tarvitaan yleisölle asianmukaisesti mitoitetut aula- ja lämpiötilat sekä kahvila/ravintolatilat mahdollisesti GLivelab-konseptilla toteutettuna.

Mihin sitten rakentaa tuo kokonaisuus?

Sijainniltaan musiikkitalon tulee olla helposti saavutettavissa oleva ja siellä, missä kaupunkilaiset ja matkailijat muutenkin kohtaavat toisensa ja turkulaisen kulttuurielämän.

Itäinen Rantakatu, tuo kulttuurirannaksikin nimetty, on jo lähes täydellinen, mutta siellä on musiikin mentävä aukko!

Mahdollisia ”täyttöpaikkoja” jokirannasta löytyy kolmekin. Hämähäkkitontin lisäksi muun muassa historianmuseon sijaintipaikoiksi aikanaan esitetyt Itsenäisyydenaukio Kaupunginteatterin ja Wäinö Aaltosen museon välissä sekä Herkules-tontti Martinsillan tuntumassa.

Näistä yksi on vahvasti oma suosikkini.

Teatterin vieressä sijaitseva Hämähäkkitontti on ja on ollut yksi Turun kiinnostavimmista rakennustonteista.

Louhos Hämähäkkitontilla kertoo jo 1940-luvulla Turun yliopiston kirjastolle suunnitellusta, mutta kesken jääneestä rakennusprojektista. Paikkaan on soviteltu myös muun muassa väestönsuojaa, pankkia, kirjastoa, hotellia ja kerran aikaisemmin musiikkitaloakin.

Viimeksi mainittu myöhästyi kulttuuripääkaupunkivuodesta ja niin uuden musiikkitalon suunnittelu hautautui pinon alimmaiseksi ja arvokas tontti jäi vajaakäyttöiseksi parkkipaikaksi.

Nyt on korkea aika täydentää tuota kulttuurirantaamme ja täyttää tämä paraatipaikalla sijaitseva tontti monipuolisesti toimivalla ja akustisesti korkeatasoisella musiikkitalolla.

Aina, kun kyseessä on uudisrakennus, myös arkkitehtuurilla on suuri merkitys!

Aurajoen rannalla, kulttuurin keskiössä sijaitseva arkkitehtooninen helmi jo pelkästään uniikkina rakennuksena houkuttelee Turkuun myös kulttuurimatkailijoita ympäri maailman.

Kaupunginteatterin naapuruus tuo useampia synergiaetuja: muun muassa yhdyskäytävällä voi saavuttaa laajemmat lämpiötilat ja ravintolapalvelut, vaihtelevien pienkokoonpanojen esiintymisestradit ja yhteisprojektit sekä esimerkiksi puvustus- ja lavastemestareiden asiantunteva suunnittelupanos ooppera- ja operettiteoksiin mahdollistuu.

Kiinteänä osana orkesterin monipuoliseen tekemiseen liittyy lisäksi äänitteiden tuottaminen. Itseasiassa TFO on Suomen sinfoniaorkestereista ahkerin levyttäjäorkesteri.

On selvää, että onnistuakseen äänitystilanteet vaativat mahdollisimman häiriöttömät olosuhteet ja muun muassa liikenteen melulta suojatun ympäristön. Musiikkitalo Hämähäkkitontilla kallioseinämineen luo parhaat mahdollisuudet tällekin toiminnalle.

Kultuurirakennukset eivät jää tyhjilleen, kun ne sijaitsevat siellä, missä ihmisetkin viettävät vapaa-aikaansa.

Tehdään Aurajokirannasta täydellinen kulttuurielämän keskus!

Hannele Mustonen
kulttuurilautakunnan varapuheenjohtaja,