Lauri Kattelus: Kannustavuus on sitä, että kukaan ei menetä toivoaan

Julkaistu 5 vuotta sitten · 10.12.2018 · villelaakso

Turun ykköspäättäjä, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Lauri Kattelus tähtää kevään vaaleissa eduskuntaan. Jos tätä nuorta lakimiestä pitäisi kuvata lyhyesti, olisi kuvaukseen liitettävä ainakin vahva sosiaalinen omatunto.

Taustakeskusteluissa Kattelus yhdistetäänkin useisiin sosiaalista vastuuta kantaviin hankkeisiin, kuten kehitysvammaisten työnsaantia edistäviin toimiin, ruoka-apua tarjoavien toimijoiden rahoitusjärjestelyihin, pakolaisena tulleiden lasten ja naisten terveyspalveluiden parantamiseen sekä ihmisoikeuksia puolustaviin tempauksiin.

Turkua on Katteluksen johdolla reivattu entistä vahvemmin syrjäytymistä ehkäiseväksi ja alueiden välisiä eroja kaventavaksi kaupungiksi. Eriarvoistumisen torjumisesta Kattelus puhuu mielellään.

– Yhteiskunnan on oltava meitä kaikkia varten. Eriarvoistumiskehitys on pysäytettävä ja tukea tarvitsevista huolehdittava. Tämä on ehdoton edellytys koko yhteiskuntarakenteen toimivuudelle. Kannustavuus on sitä, että kukaan ei menetä toivoaan, Kattelus kuvaa ajatteluaan.

Erilaiset jyrkät mielipiteet saavat nykymaailmassa helpoimmin lehtien palstatilaa sekä huomioita sosiaalisessa mediassa. Kansallismielinen populismi sekä muu poliittinen levottomuus kasvaa eri puolilla Eurooppaa. Katteluksen mukaan paras lääke nousevaa synkkää populismia kohtaan on ihmisten osallisuus. Vahva, moniarvoinen kansalaisyhteiskunta on tärkeä edellytys toimivalle demokratialle.

– Hiljaisempienkin äänen on kuuluttava. Kukaan ei saa jäädä tai kokea jäävänsä ulkopuolelle. Kaikkien on koettava olevansa mukana, hän alleviivaa osallisuuden tärkeyttä.

– Kokoomus on maltillinen kansanliike, joka ei hae vauhtia tekemiselleen poliittisen kentän laidoista, Kattelus lisää.

Perhevapaiden uudistaminen työlistan kärkeen

Ensi vaalikauden tärkeimmäksi hallitusohjelmakirjaukseksi Kattelus nostaa perhevapaiden uudistamisen. Väestörakenteen parantamiseen Rinteen synnytystalkoilla Kattelus ei usko, vaan hän peräänkuuluttaa, että nuorilla vanhemmilla on oltava turvallinen olo hankkia lapsia omasta elämäntilanteesta riippumatta.

– Yhteiskunnan on oltava sellainen, että tänne uskaltaa hankkia lapsia. Työelämän täytyy olla tasa-arvoista ja vanhemmuuden kustannuksia on jaettava nykyistä tasaisemmin työnantajien kesken. Myös uskon tulevaisuuteen, sekä yhteiskunnan tukirakenteisiin, on oltava niin vahva, että nuori perhe voi luottaa pystyvänsä huolehtimaan itsensä lisäksi myös lapsista, Kattelus linjaa.

– Myös luonnon on voitava niin hyvin, että nyt syntyvillä lapsillakin on mahdollisuus aikuisenakin uida puhtaassa Itämeressä, viihtyä metsässä ja ihailla neljää vuodenaikaa, hän muistuttaa.

Kattelus on tottunut luonnossa liikkuja. Etenkin Kurjenrahkan kansallispuisto sekä kesäinen saaristomeri toistuvat hänen puheissaan usein. Keskustelu kääntyy myös herkästi huoleen luonnon tilasta. Ilmastomuutoksen torjuminen on politiikkojen ohjelmissa laajalla rintamalla. Sen lisäksi Kattelus haluaa nostaa esiin huolen roskaantumisesta.

– Roskaaminen, pienikin, on saatava loppumaan. Tunnustan olevani omanlaiseni roska-aktivisti. Puolisen vuotta sitten hankimme puolison kanssa sellaiset roskapihdit, joilla sitten poimimme roskia kadunvarsilta ja pusikoista. Etenkin muoviroskat ovat valtava ympäristöongelma, johon meistä jokainen pystyy halutessaan vaikuttamaan, Kattelus kertoo omasta arjen aktivismistaan.

Politiikan suuri sukupolvenvaihdos

Kevään vaaleissa käydään monen politiikan kommentaattorin mukaan politiikan suuri sukupolvenvaihdos. Useat eläkeikään ehtineet, kokeneet kansanedustajat ovat ilmoittaneet jättäytyvänsä pois eduskunnasta. Turussa uusi sukupolvi on Katteluksen johdolla kuitenkin jo tiukasti päätöksenteon ytimessä.

– Kaiken ikäisiä päättäjiä tarvitaan. Aika ajoin eteen tulee ajanjakso, jolloin politiikassa nähdään suurempi tarve pöydän puhdistamiselle. Nyt yleisessä ilmapiirissä on selvästi aistittavissa muutoksen tuulia, Kattelus tuumailee ajan hengestä.

Kattelus muistuttaa, että 80- ja 90-luvuilla syntyneitä poliitikkoja on jo nyt merkittävissä poliittisissa tehtävissä. Edelleen löytyy kuitenkin politiikan osa-alueita, joita hallitsevat Pekka Haaviston tai Erkki Tuomiojan kaltaiset vanhemmat edustajat. Esimerkiksi ulkopolitiikka on läpi koko puolueiden kirjon rajattu hämmästyttävän tiukasti vain vanhemman polven temmellyskentäksi.

– Työikäisiä ulkopoliittisia toimijoita on tänä päivänä aivan liian vähän. Ulkosuhteitakaan ei voi jättää vain harmaantuvien konkareiden harrastukseksi, vaan myös se kenttä on otettava uuden sukupolven haltuun. Ilman tietoista sukupolvenvaihdosta uhkaa käydä niin, että muun maailman mennessä eteenpäin Suomi tippuu kansainvälisten keskustelujen kelkasta, Kattelus kertoo huolekseen.

– Tässä yhteydessä on pakko kuitenkin jakaa myös kehuja. En voi olla antamatta vilpitöntä kiitosta demareiden nuorelle Mikkel Näkkäläjärvelle, joka on ottanut kiitettävästi roolia myös kansainvälisissä asioissa, Kattelus kehuu ikäluokkansa johtavaa demaripoliitikkoa.

Faktalaatikko:

nimi: Lauri Kattelus
ikä: 29
työ: Turun kaupunginhallituksen puheenjohtaja
koulutus: oikeustieteen maisteri
perhe: avopuoliso, ei lapsia
koti: Turun keskustassa. Kotoisin Naantalista.
harrastukset: luonnossa liikkuminen, salibandy, lukeminen, purjehdus

Lisätietoja Laurista: