Etätyötiloja ja sähköyhteiskäyttöautoja – muuttuva kaupunki kehittyy ja luo mahdollisuuksia

Julkaistu 3 vuotta sitten · 18.3.2021 · alvar

Korona tulee muuttamaan monia asioita yhteiskunnassamme pysyvästi. Nyt jo voimme olla varmoja, että työn tekemisen tai opiskelun muodot muuttuvat pysyvästi ainakin osalla ihmisiä. Etätyö- ja opiskelukäytännöt vähentävät toimistojen ja opetustilojen tarvetta ja samalla päivittäistä tiettyyn kellonaikaan sidottua liikkumistarvetta.

Toteutetaanko uusiin asuinkortteleihin tulevaisuudessa etätyötiloja, jotka voi ostaa omaksi tai joihin voi ostaa käyttöoikeuden? Ovatko taloyhtiö- tai korttelikohtaiset sähköyhteiskäyttöautot tulevaisuutta? Tällöin moni nykyisin kahta autoa tarvitseva perhe tai yhtä autoa ylläpitävä sinkku voisi pärjätä vähemmällä ja liikkua joustavammin eri liikkumismuotoja yhdistelemällä.

Nykyisin monissa yksiöissä tai kaksioissa oleva sauna ei olekaan tulevaisuudessa ehkä asunnon myyntivaltti mutta esimerkiksi taloyhtiön katolle tehty yhteiskäyttöinen saunatila, kattopuutarha ja viiden työpisteen varattava etätyötila saattavat tätä olla.

Lisäksi arkea helpottamaan voidaan tehdä parkkikannen auto- ja pyöräpaikkojen viereen koodeilla varustettuja boxeja, joihin lähikaupan ruokakassin voi toimittaa tai johon kaveri tai täti voi jättää lainatun kirjan, jollei itse satu olemaan paikalla.

Kaupunkisuunnittelun ja kaavoituksen pitää luoda helppoa ja sujuvaa arkea. Uusia ideoita pitää rohkeasti kokeilla. Rakentajien ja tulevien asukkaiden toiveita on kuunneltava herkällä korvalla.

Esimerkiksi Kupittaa-Itäharjun Tiedepuiston alueelle sijoittuva korkea ja tehokas rakentaminen mahdollistaa talokohtaisen suuren asuntomäärän ansiosta helpommin esimerkiksi talokohtaiset yhteiskäyttöiset työtilat ja alaoven läheisyyteen tulevan tiheän joukkoliikenneväylän, kenties jopa raitsikan.

Kehittyvät ja kiinnostavat kaupungit pärjäävät kaupungistumisen megatrendissä jatkossakin ja tässä kehityksessä Turun pitää pysyä vahvasti ajan hermoilla!

Sini Häkkinen

Kaupunkiympäristölautakunnan jäsen

Niko Aaltonen

Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaoston varapuheenjohtaja

Julkaistu Turun Seutusanomissa 18.3.