
Ehdokaskynä Veli-Matti Sandberg: Kunnan sisäinen lähijunaratkaisu kiihtyy
Julkaistu 4 viikkoa sitten · 4.4.2025 · konsta
Turulla on mahdollisuus rakentaa selvää enemmistöä miellyttävä uusi julkinen liikennemuoto, jota voidaan kasvattaa aina tarpeen niin vaatiessa.
Se edellyttää kolmea vaihetta. Ensimmäinen on lapioida kallis ja kasvavien kustannusten kanssa kipuileva raitiovaunuhanke roskakoriin.
Toisessa vaiheessa astutaan nöyränä kuntalaisten eteen ja pyydetään anteeksi miljoonia verovaroja, joita tähän Turun yhtenäisyyttä rikkovaan hankkeeseen törsättiin.
Kolmannessa vaiheessa mätkäistään Turun kartta pöydälle ja huomataan yhteisesti, miten Turun lävitse kulkee jo kiskot.
Huomioidaan myös fakta, miten raidetta kulkee jo joka suuntaan. Lisäämällä kevyitä juna-asemia haluamillemme sijainneille pystymme kasvattamaan alueiden vetovoimaisuutta samoilla perusteilla kuin raitiotiellä. Kuitenkin ilman kyseisen kulkuvälineen vaatiman rakennustavan monia huonoja puolia, joten eroa on valtavasti.
Ehdotukseni hintalapussa, esimerkiksi ykkösvaiheesta Varissuo-satama välillä, puhutaan parista miljoonasta useiden satojen miljoonien sijaan.
Kuntalaisten veroaste ei nouse, vaan päinvastoin voi laskea varmistamalla kestävän talouskasvun näin pienellä investoinnilla. Turun keskusta pysyy viihtyisänä ja sen yrittäjät saavat mahdollisuuden menestyä rauhassa, jolloin vältytään Tampereen kaltaisilta konkursseilta. Tässä kohtaa loputkin Kokoomuslaiset voivat yhtyä riemuun.
Arkeologiset kaivuutyöt, johtimet ja niitä kannattelevat tolpat jäävät kokonaan pois katukuvaa pilaamasta. Perussuomalaisia alkaa jo hiukan hymyilyttää.
Kiskojen kirskunnat jäävät häiritsemästä asukkaita ja raideliikenne kuuluu siellä, missä muutenkin junat liikkuvat. Kaupunkirakenteeseen jo soviteltu hanke tukee muita junahankkeita alueellamme ja kasvattaa jo tehdyn kaksoisraiteen käytännöllisyyttä.
Panostamalla jo olemassa olevaan raideliikenteeseen jää hiilidioksidipäästöt murto-osaan mitä raitiovaunulla olisi tullut. Näin Turulla on reilusti parempi mahdollisuus päästä hiilineutraaliksi kunnaksi 2029, josta vihreät ottavat yhtä lailla ilon irti.
Logomon lisäksi myös tulevaan matkakeskukseen pääsee Turun sisäisellä lähijunalla.
Juhlavuonna 2029, kun Turku täyttää 800 vuotta, on meillä julkinen liikenne valmiina vastaanottamaan valtaisia määriä niin kotimaisia, kun ulkomaisiakin vieraita ihastelemaan Suomen vanhinta ja kulttuuririkkainta kaupunkia.
Kun samaista karttaa katsotaan vielä isommassa kuvassa, huomataan miten eriytymisen vaarassa olevan Varissuon lisäksi kunnan sisäisen lähijuna-aseman tuominen luo uutta eloa myös Pansio-Perno alueelle.
Turun pohjoispuoli ja lentokenttä sen äärellä saavat uutta kasvualustaa. Artukaisten liikunta-alue, Leif-areena, kaikkialla alustava rataosuus valmiina tuomaan asukkaita alueelle ja parantamaan palveluita tasapuolisesti. Vasemmistolaiset ovat riemuissaan.
Turkuun muuttaa tällä hetkellä ja tulevaisuudessa valtavasti uusia asukkaita ja me voimme vastata tähän haasteeseen tehokkaasti. Vieläpä koko kunnan alueelta myös perheasunnot huomioiden. Ei vain tietyillä osuuksilla liian tiivisti betonilähiöitä kaavoittaen ja vehreät puistoalueet unohtaen. Tästä myös huolissaan ollut SDP taputtaa käsiään yhteen.
Myös naapurikunnat huomaavat alueellisen positiivisen vaikutuksen ja koska samaiset kiskot vievät myös heidän alueelleen, on kynnys liittyä hankkeeseen roimasti pienempi.
Valtaisasti kannattavampana investointina myös mahdollisuudet saada valtion 30% avustus tai jopa EU:n tukirahaa ovat paljon paremmat.
Yhdellä Fölin kausikortilla pääsisi bussin, polkupyörän, vesibussin ja lähijunan kyytiin. Siinäpä liikunnallista vetovoimaa niin Turun, kuin ympäristökuntien tulevaisuudessa.
Kuten lukijat huomaatte, tämä on ratkaisu, joka tyydyttää kuntalaisten lisäksi myös kaikkien puolueiden kuntavaaliohjelmia.
Turku uudistuu yhdessä.
-Veli-Matti Sandberg