Käytössäsi on vanhentunut internet-selain. Varmista paras suorituskyky päivittämällä selaimesi. Voit tarkistaa selaimesi version osoitteessa WhatBrowser.org.

Ehdokaskynä Mikko Eskelinen: Turku matkailun ykköskohteeksi – Rohkeilla investoinneilla elinvoimaa ja vientituloja

Julkaistu 2 viikkoa sitten · 6.3.2025 · konsta

Matkailuala on kokoaan suurempi toimiala. Se on veturi, joka vauhdittaa monien muidenkin toimialojen kasvua. Matkailu on myös merkittävä työllistäjä Turussa. Se tarjoaa työpaikkoja erityisesti nuorille ja palvelualoilla työskenteleville, ja sen vaikutukset ulottuvat laajasti paikallistalouteen.
Työ- ja elinkeinoministeriön vuonna 2022 julkaiseman Suomen Matkailustrategian mukaan yksi matkailueuro tuo arviolta 61 senttiä lisäarvoa myös muille toimialoille. Turun panostukset kulttuuriin, tapahtumiin, kongresseihin, matkailumarkkinointiin ja matkailuinfraan tuovat siis rahan moninkertaisesti takaisin. Nämä matkailijoiden eurot ovat maakunnan vientituloja ja parhaimmillaan koko Suomen talouden vahvistajia. Varsinkin nykyisessä taloudellisessa tilanteessa vientitulot ovat Suomelle erittäin arvokkaita.

Turussa valttimme matkailussa on uniikki saaristomme. Aurajoen suulta avautuva, yli 40 000 saaren saaristo on kansainvälisestikin poikkeuksellinen matkailutuote. Saaristo tarjoaa eri kohderyhmille erilaisia elämyksiä: toisille ulkosaariston karu kallioluoto on ainutlaatuinen kokemus, mutta suurimmalle osalle jo lähisaarien helposti saavutettava luonto on elämys.

On hienoa, että niin turkulaiset, kuin turistitkin pääsevät Fölin vesibussilla nauttimaan Pikisaaren ja Ruissalon kauniista maisemista. Saariston luonnon aarreaitta on kuitenkin kehityksessään vielä alkutaipaleella. Meidän tulee tukea yrittäjiä ja helpottaa investointeja, jotta matkailupalvelut ja infrastruktuuri voivat kehittyä.

Matkailu myös tukee Turun kulttuuriperinnön säilyttämistä ja esiin tuomista. Turun linna, museolaiva Suomen Joutsen ja monet muut historialliset kohteet eivät ole vain matkailuvaltteja, vaan tärkeitä osa kaupunkilaisten omaa identiteettiä. Lapin matkailun menestystarina osoittaa, mitä voidaan saavuttaa, kun me kaikki, yritykset, kunnat ja valtio teemme pitkäjänteistä ja johdonmukaista yhteistyötä vuosikymmenten ajan.

Miksi matkailija valitsee juuri Turun matkakohteekseen? Houkuttelevuus lähtee vahvoista vetovoimatekijöistä: ainutlaatuisesta saaristosta, laadukkaista kulttuuritapahtumista, historiallisesta miljööstä ja monipuolisista aktiviteeteista.

Matkailu tuo Turulle kansainvälistä näkyvyyttä. Esimerkiksi Tall Ships Races -tapahtumat ja kulttuuripääkaupunkivuosi 2011 toivat kaupungillemme runsaasti kansainvälistä huomiota ja vahvistivat asemaamme vetovoimaisena matkailu- ja tapahtumakaupunkina. Kun kaupunki on houkutteleva, investoinnit seuraavat perässä.

Matkailuun, kulttuuriin ja tapahtumiin panostaminen on sijoitus turkulaisten hyvinvointiin ja elämänlaatuun. Elinvoimainen Turku vetää matkailijoita, tarjoaa laadukkaita tapahtumia ja on myös parempi paikka asua.

Fuuga Aurajoen kulttuurirannan kehittämisineen vahvistaa koko kaupunkikeskustan vetovoimaa luoden elämyksiä, niin kaupunkilaisille, kuin matkailijoillekin. Matkailu rakentaa viihtyisämpää ja eloisampaa Turkua meille kaikille.

Haluan, että Turussa uskalletaan jatkossakin tehdä rohkeita investointeja matkailun, kulttuurin ja tapahtumien kehittämisen saralla. Se luo työtä, tuloja ja elävää kaupunkia. Hyötyjä on meistä jokainen – turkulainen, matkailija ja yrittäjä. Turun kaupungin rahoituksellinen rooli matkailumarkkinoinnin ja kaupallisuuden edistäjänä on tässä kehityksessä keskeinen.

Mikko Eskelinen – Rohkeita investointeja, kestävää kehitystä.