Antti Oivanen: Länsirata ei ole posketon hanke
Julkaistu 3 kuukautta sitten · 26.8.2024 · jonna
Julkaistu Maaseudun Tulevaisuudessa 26.8.2024
Arttu Laaksonen väitti omassa vastineessaan (MT 21.8.), että Länsirata olisi hankkeena posketon. Väite ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa.
Ensinnäkin tällä hallituskaudella valtio varautuu maksamaan hankkeesta 400 miljoonaa euroa, jolla laitetaan hanke käyntiin. Tällä kaudella siis on tarkoitus tehdä kaksoisraide välille Turku-Salo, sekä väli Espoo-Lohja. Seuraavat vaiheet ovat seuraavien hallitusten arvioitavissa.
Länsirata hanke ei myöskään rakenneta ainoastaan ajansäästöllisistä syistä. Se yhdistää 1,5 miljoonan asukkaan työssäkäynti alueen, ja tuo uusia kuntia pendelöinnin piiriin. Kaksoisraiteet lisäävät myös käyttövarmuutta. Lisäksi se mahdollistaa useamman uuden vuoron lisäämisen, joka onkin tarpeen aamu- ja iltapäivä ruuhkiin. Länsiradan myötä voidaan aloittaa lähijunaliikenne ainakin välillä Lohja-Espoo, joka vähentää yksityisautoilun tarvetta todella paljon. Toivon mukaan myös Varsinais-Suomessa päästään lähijunien kyytiin.
Kirjoituksessa nostettiin esille myös EU-rahoitus, jota hanke ei vielä tällä kierroksella saanut. Tämä johtui paljolti siitä, ettei hanke ollut vielä tarpeeksi kypsä, johon vaikuttivat esimerkiksi keskeneräiset lupaprosessit. Kaikista muista kohdista Länsirata sai erinomaiset pisteet, ja jäi rahoituksesta ainoastaan 1,5 pisteen päähän. Komissio myös arvioi hankkeen kansantaloudellisesti kannattavaksi, eli se tuottaa kansantaloudelle nettopositiivisia sosioekonomisia vaikutuksia. Näitä ovat esimerkiksi työmarkkinoiden sujuvoittaminen. Odotettavissa onkin, että hanke saa rahoitusta seuraavilla kierroksilla. Toivottavasti se vähentää kesällä kiihtynyttä arvostelua hankkeen ympärillä.
Antti Oivanen
Turun Kokoomuksen hallituksen jäsen