Käytössäsi on vanhentunut internet-selain. Varmista paras suorituskyky päivittämällä selaimesi. Voit tarkistaa selaimesi version osoitteessa WhatBrowser.org.

Alvesalo: Kirjastosta voitaisiin ottaa mallia sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämiseen

Julkaistu 4 vuotta sitten · 25.11.2019 · villelaakso

Turussa puhutaan säästöistä ja toisaalta palveluiden kehittämisestä. Miten yhtälö ratkaistaan? Miten turvataan palvelut ja samalla toimitaan kustannustehokkaasti?

Joskus ratkaisut voivat olla lähempänä kuin luulemmekaan. Kurkistus yli toimialarajojen voi auttaa löytämään uudenlaisia tapoja.

Turku on vuosien varrella kehittänyt hyvinvointipalvelujaan, esimerkkejä löytyy niin geriatrisesta poliklinikasta kuin psykiatristen sairaanhoitajien tuomisesta kouluihin.

Uudistuksia on tehty ja tehdään, mutta työtä vielä riittää erityisesti palveluiden saavutettavuudessa ja tehokkuudessa; miten kuntalaiset pääsevät joustavasti ja nopeasti oikeiden palveluiden piiriin, millä keinoin saamme esimerkiksi jonoja lyhyemmiksi ja miten lisäämme kuntalaisten hyvinvointia.

Vaikka kunnan eri palveluita ei voi suoraan verrata toisiinsa, voi toisten tekemisiä kopioida soveltuvin osin.

Kulttuuripalveluissa on Turussa tehty jotain, mistä voisi ottaa oppia. Asiakaspalvelun saavutettavuuden kehittämisen esimerkkinä toimii Turun kirjastoissa toteutettu uudistus.

Ensinnäkin se on hyvä esimerkki siitä, miten palveluiden digitalisaatio toimii. Kirjoja voi lainata, tilata ja uusia netin kautta. Tekstiviestit ja sähköpostit muistuttavat lainaajaa ja kirjastosta löytyy myös muuta vapaa-ajan toimintaa.

Tämä malli sopii myös hyvinvointipalveluihin. Turun eTerveyspalveluita tulee kehittää edelleen asiakasystävällisemmiksi: ajanvaraus toimivaksi netin kautta, reseptien uusintaa chatin avulla, omien potilastietojen saatavuutta sähköisesti jne.

Toiseksi oppia voisi ottaa aukioloajoista. Kirjasto on käytettävissä päiväsaikaan, arki-iltoina, mutta myös viikonloppuisin, kun taas sairauteen saa apua omalla terveysasemalla vain virka-aikana klo 8–16. Iltaisin vaihtoehtona on päivystys, joka pahimmillaan kuormittuu tavallisista flunssapotilaista.

Olisi kiinnostavaa nähdä, miten kirjaston uudistuksia voidaan toteuttaa myös muissa Turun kaupungin omissa palveluissa.

Puhumme kuitenkin yhdestä ja samasta kaupungista. Jos toimintatapojen muutokset ovat olleet mahdollisia kirjastossa, miksi ne eivät olisi tehtävissä myös vaikkapa hyvinvointipalveluissa?

Piia Alvesalo

sosiaali- ja terveyslautakunnan jäsen (kok)