Puheenjohtaja Suomisen tervehdys jäsenistölle

Julkaistu 8 vuotta sitten · 17.6.2016 · Janina Myllynen

17.6.
Arvon kokoomuslaiset,

Viime viikonloppuna Lappeenrannassa kokoomuksen puoluekokouksessa yli tuhatpäinen joukko pohti puolueen linjaa, keskusteli arvopohjastamme ja teki henkilövalintoja. Pitkien keskustelujen ja ajoittain vaikeidenkin valintojen päätteeksi Lappeenrannasta poistui vahvempi ja yhtenäisempi kokoomus. Hyvä niin, sillä on selvää, että vain yhtenäinen kokoomus on se kokoomus, joka toimii yhteiskuntamme suunnannäyttäjänä, ja johon kansa luottaa.

Haluan omasta sekä Turun Kokoomuksen puolesta onnitella puolueemme uutta puheenjohtajaa Petteri Orpoa. Hän totesi linjapuheessaan seuraavasti: ”Jokainen, aivan jokainen suomalainen pidetään mukana”. Juuri tämä on sitä kokoomuslaista vastuunkantoa, joka meidän tulee huomioida kaikessa politiikan teossamme. Samalla, kun teemme ennakkoluulotonta politiikkaa uusien polvien hyvinvoinnin eteen, pidämme huolta, ettei kukaan putoa kyydistä. Meidän tulee toimia kuten lupaamme ja puhua sellaista kieltä, jota kaikki ymmärtävät. Asioiden lupaaminen on politiikassa helppoa, mutta lopulta teot ovat kaikkein kauneinta puhetta.

Edessä ovat kuntavaalit, joihin eilen nimesimme ehdokaslistaltamme 40 ensimmäistä ehdokasta. Olemme tekemässä historiallisia päätöksiä, sillä juuri nämä henkilöt ovat tulevaisuuden vastuunkantajia ja uuden hyvinvoinnin rakentajia. Kuntavaaleja voidaan pitää yksittäisen ihmisen arjen kannalta kaikkein tärkeimpänä vaalina. Kuntapolitiikassa nimittäin päätetään muun muassa lastemme koulutuksesta ja vanhusten huollosta. Päätökset vaikuttavat alueemme kehitykseen, työhön sekä siihen, millaiset toimintaedellytykset yrityksillä on alueellamme. Tulevat päätökset siis vaikuttavat ratkaisevasti meidän jokaisen tuiki tavalliseen elämään. Meidän tulee määritellä kuntavaaleihin selkeä päämäärä ja tavoite sille, minkälaisen tulevaisuuden haluamme alueellemme ja sen ihmisille rakentaa.

Minulle tulevaisuus on sivistystä, yritteliäisyyttä ja kestävää kehitystä. Näiden asioiden kehittäminen vaatii vakaan talouden. Vain vakaalla kuntataloudella pystymme tarjoamaan lapsillemme päivähoito- ja koulupaikat sekä ikäihmisille riittävän hoidon. Näköpiirissä ei ole helpotusta kuntien haastavaan taloustilanteeseen. Kuluneet vuodet ovat osoittaneet, ettemme voi jatkaa velaksi elämistä. Olemme luvanneet lapsillemme jättää maan heidän hoidettavakseen paremmassa kunnossa, kuin sen itse olemme saanet.

Tämä lupaus on yksinkertaisesti lunastettava. Siksi meidän tuleekin aktiivisesti etsiä uusia keinoja suomalaisen yhteiskunnan kehittämiseksi. On poimittava ripeästi potentiaalisimmat menetelmät, ja lähdettävä rohkeasti kokeilemaan niitä. Puheenjohtaja Orpon sanoin: ”Tulevaisuutta ei ennusteta – se luodaan.” Soveltamalla rohkeasti asioita käytäntöön pystymme etsimään uusia keinoja kaupunkilaisten arjen ja elämänlaadun parantamiseen. Kokeilukulttuurin myötä voimme esimerkiksi löytää tavan hyödyntää digitalisaatiota kaupungin tarjoamissa palveluissa.

Turku on yksi Suomen tärkeimmistä kasvukeskuksista. On erittäin tärkeää, että Turku nähdään alueena, jolla on tarjota töitä ja jonne halutaan investoida. En usko politiikan kaikkivoipaisuuteen, mutta uskon, että voimme omalla toiminnallamme ja esimerkillämme vaikuttaa siihen, millainen ilmapiiri kaupungin päätöksenteossa vallitsee. Haluaisin, että Turussa vallitsee kehityksen ilmapiiri. Kokoomuksen tulee olla johtava ”kyllä” -puolue, joka vauhdittaa kehitystä, kasvua ja uuden työn syntymistä.

Päätän tervehdykseni siteeraamalla muuan Carl Jungia.

”Emme ole se, mitä meille on tapahtunut. Olemme se, joksi haluamme tulla.”

Mukavaa alkukesää toivottaen,
Joonas Suominen