Kokoomuksen Kattelus ja Aaltonen: Turun tulisi yhtiöittää sote-palvelunsa viipymättä

Julkaistu 7 vuotta sitten · 31.1.2017 · Janina Myllynen

31.1.2017
Kokoomuksen Turun valtuustoryhmän puheenjohtaja Lauri Kattelus ja ryhmän varapuheenjohtaja Niko Aaltonen patistavat Turkua yhtiöittämään viivytyksettä kaikki sosiaali- ja terveyspalvelunsa, jotta valmistautumiseen tulevaan sote-uudistukseen saataisiin mahdollisimman paljon aikaa. Kaksikon mukaan yhtiöittämisen venyminen vuoteen 2019 antaa perusteetonta etua muille markkinatoimijoille.

– Olisi työntekijöitä kohtaan inhimillisesti oikein, että yhtiöittäminen aloitettaisiin nyt, jotta sopeutuminen uuteen järjestelmään olisi loivempi. Nykyisestä kaupungin tuotannosta suora hyppäys kilpailtuun markkinaan ja siihen hyppäykseen yhdistettynä vielä siirto kaupungin organisaatiosta maakunnan palveluyhtiöön, voi olla työntekijälle karu ja kylmä, Kattelus sanoo.
KATTELUS_LAURI_iso
– Turulla on kokemusta palvelutoiminnan yhtiöittämisestä ja tämä kokemus on osoittanut, että lopputulos voi olla hyvä, mutta muutos ja sopeutuminen kaupungin omasta palvelutuotannosta yhtiömaailmaan vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä, Aaltonen muistuttaa.

Valtakunnallisen sote-uudistuksen myötä kaikki kuntien sote-palvelut siirtyvät vuoden 2019 alusta alkaen perustettavien maakuntien järjestettäviksi. Samalla astuu voimaan asiakkaiden valinnanvapaus, jonka myötä perustason sote-palvelut avautuvat markkinoille ja myös julkisesti omistetun tuotannon tulee olla kilpailukykyistä yksityisen tuotannon kanssa.

– On kohtuuttiedosto_000-26onta olettaa, että nykyinen aparaatti olisi kilpailukyinen ketterien markkinoilla toimivien yhtiöiden kanssa heti kilpailun avautuessa. Ainut vastuullinen ratkaisu olisi yhtiöittää kaupungin sosiaali- ja terveyspalvelut jo nyt, Kattelus sanoo.

– Käytetään kaikki käytettävissä oleva aika tulevaan järjestelmään valmistautumiseen ja sitten uusien maakuntien aloittaessa toimintansa siirtyy tämä Turun yhtiö maakunnan tulevan yhtiön pohjaksi. Tästä järjestelystä hyötyisivät etenkin kaupungin työntekijät, mutta myös koko tuleva maakunta ja sen palveluita käyttävät asiakkaat, Aaltonen kertoo.

– Varmasti tällaisestakin ehdotuksesta joku saa polemiikin aikaiseksi. Kyse on kuitenkin työntekijöiden etua ja muutosprosessi inhimillisyyttä vastuullisesti turvaavasta esityksestä, Kattelus ennakoi.

Lisätietoja:
Lauri Kattelus