Turku uudelle sarjatasolle

Julkaistu 6 vuotta sitten · 18.11.2017 · villelaakso

18.11.2017
Kotikaupungillamme menee tällä hetkellä historiallisen lujaa. Asukasluku kasvaa ja uusia työpaikkoja syntyy hyvää tahtia.

Tässä positiivisessa tilanteessa pitää päätöksenteon toimia erittäin määrätietoisesti ja linjakkaasti, jotta hyvä kehitys saadaan jatkumaan suhdanteiden yli pitkälle tulevaisuuteen.

Positiivinen muutos ei saa jäädä poliittiseksi sanahelinäksi. Sen pitää näkyä konkreettisesti kaavoitus- ja rakennushankkeiden edistämisessä. Meillä päättäjillä on momentti ruokkia kasvua melkeinpä viikottain.

Kaupunginhallituksen käsittelyssä parhaillaan oleva Turun ratapiha -työnimellä kulkeva kehityshanke on tärkeä osa Turun kasvua ja kehitystarinaa. Ratapiha- ja asema-alueelle halutaan luoda Suomen suurin elämys- ja tapahtumakeskittymä. Kokonaisbudjetiksi on arvioitu 480 miljoonaa euroa.

Hankkeeseen kuuluva hotelli sekä asunnot yhdistettynä elämys- ja tapahtumakeskittymään luovat upean lisän Logomon alueen toimintakeskittymään. Konseptissa yhdistyvät huipputeknologia ja palveludesign tuoden kaupunkiin maailmanluokan elämyksiä ja tapahtumia.

Turkulaiset saavat uusia palveluja, yrityksiä ja työpaikkoja. Jo pelkästään rakennusaikana hankkeen on arvioitu tuovan 2600 henkilötyövuotta ja toiminnassaan 790 työpaikkaa. Tarkoituksena on tavoitella jääkiekon MM-kisojen järjestämistä Turussa jo vuonna 2022. Sijainnin puolesta elämyskeskus tulisi niin lähelle keskustaa kuin mahdollista.

Hankkeen myötä Turun keskusta laajentuisi eheyttäen kaupunkirakennetta ja luoden kiinnostavan kokonaisuuden sataman, rautatieaseman, tulevan matkakeskuksen ja lentokentälle johtavan reitin risteykseen.

Kohde linkittyy hyvin myös Turun uuteen keskustavisioon ja tarjoaa erityyppisiä palvelutoimintoja meille turkulaisille ja tänne tuleville turisteille.

Nyt siis on otettava jalka pois jarrulta ja lisättävä vauhtia päätöksentekoon. Turun menestys on meistä itsestämme kiinni.

Sini Ruohonen

Niko Aaltonen