Jaksatko etävappua?

Julkaistu 4 vuotta sitten · 29.4.2020 · alvar

Vapun juhlinnan historia ulottuu 700-luvulle, jolloin sitä alettiin viettää pyhimykseksi julistetun nunna Walborgan muistopäivänä.  Vapun päivän aikaan on perinteisesti juhlittu myös kevättä ja kesän alkamista. Opiskelijoiden vappujuhlinnan voidaan katsoa alkaneen Suomessa 1800-luvun alussa maan silloisessa ainoassa yliopistokaupungissa Turussa, jossa toukokuun alussa juhlittiin Majfestiä. Työväen juhlapäiväksi Vappu muotoutui 1800 -luvun lopulla.

Vapulla on siis pitkä historia ja sitä voidaan juhlia monissa merkeissä.  Kalenterissa Vappu on liputuspäivä, Suomalaisen työn päivä.

Erilainen arki

Työn merkitys korostuu poikkeusolojen aikana. Osalla työt jatkuvat lähes normaalin tapaan, toiset päätyvät tekemään etätöitä.

Etätöiden tekemisen mahdollistavat erilaiset etäkokouksia varten tehdyt sovellukset. Siinä missä vielä pari vuosikymmentä sitten videoneuvotteluja varten tarvittiin erillinen neuvotteluhuone varustuksineen, voi nyt jokainen ottaa yhteyden kokoukseen omalta tietokoneeltaan tai puhelimeltaan. Tekniikka mahdollistaa etätyön tekemisen lähes mistä tahansa. Tämä tuo työntekijälle sekä vapautta että vastuuta. Omaa työpäivää voi järjestellä mahdollisuuksien mukaan, toisaalta itsensä johtaminen voi olla uusi asia. Työpäivää eivät rytmitä työyhteisön yhteiset kahvi- ja ruokatauot.

Muutos kuormittaa

Omaan jaksamiseen pitää muistaa kiinnittää huomiota, tekee sitten työtä työpaikalla tai etätöissä. Työssä jaksaminen ja työhyvinvointi voivat helposti unohtua, kun poikkeusoloissa eläminen tuo monenlaisia lisähaasteita arkeen. Työkuorma voi olla myös lisääntynyt merkittävästi ja uusien toimintatapojen käyttöönotto ja opettelu vie voimavaroja.

Työssä jaksamisen merkitys korostuu, koska koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilan ohi ja yli on päästävä ja sen eteen on tehtävä töitä. Yhteiskunta on pidettävä pyörimässä, vaikka tulevaisuus on täynnä kysymyksiä ja epävarmuutta.

Vappu juhlittaa

Meillä on hyvät syyt työskennellä paremman huomisen eteen, mutta meillä on myös hyvä syy välillä juhlia. Juhlia suomalaista työtä ja juhlia suomalaista kevättä! Tänä vuonna Vappu on vähän erilainen, mutta pitkien perinteiden Vappu voi myös uudistua aivan erilaisena iloisena juhlana.

Mari Kangas

Turun Kokoomuksen hallituksen jäsen

Vapun erilaiseen juhlintaan löytyy paljon vinkkejä:

Turun Kokoomuksen vappurieha Facebookissa