Käytössäsi on vanhentunut internet-selain. Varmista paras suorituskyky päivittämällä selaimesi. Voit tarkistaa selaimesi version osoitteessa WhatBrowser.org.

Eduskuntavaaliehdokas Petteri Orpo bloggaa: Varsinais-Suomen edunvalvonta on onnistunut

Julkaistu 7 vuotta sitten · 10.4.2015 · Suvi Uusitalo

Huonojen talousuutisten keskellä voi ehkä tulla kuva, ettei Varsinais-Suomessa olisi tapahtunut mitään hyvää istuvan hallituksen aikana. Maakunnan edunvalvonta on kuitenkin vaalikaudella onnistunut hyvin.

Koko Varsinais-Suomen taloudelle ja työllisyydelle erittäin tärkeä Turun telakka onnistuttiin pelastamaan. Teimme johtamassani laajapohjaisessa telakkatyöryhmässä suuren työn meriteollisuuden puolesta pitämällä yllä uskoa ja poliittista painetta silloin kuin Helsingissä ei sen tulevaisuuteen uskottu. Hallitus piti äänekkäästä kritiikistä huolimatta päänsä kylmänä eikä taipunut korealaisen telakkayhtiön vaatimusten edessä. Vapaavuoren sitkeä työ tuotti tulosta ja nyt telakka porskuttaa taas uuden omistajan ohjauksessa vakaasti eteenpäin.

Toinen merkittävä onnistuminen oli kasitien parantamisen saaminen eteenpäin. Vuosia maakunnan kärkihankkeena ollut projekti saatiin viime vuonna käyntiin ja Raisio-Nousiainen välin rakentaminen on jo hyvässä vauhdissa.

Vaikka onnistumisia on tullut, maakunnassa riittää tekemistä etenkin liikenneyhteyksien parantamiseksi. Hyvät yhteydet ovat aivan olennaisia maakunnan talouden ja kasvun näkökulmasta. Väheksymättä yhtään ysitien parantamisen ja Turun lentoaseman kehittämisen tärkeyttä, pidän ns. tunnin junan toteuttamista kaikkein tärkeimpänä tulevaisuuden liikennehankkeena.

Tunnin junalla tarkoitetaan uutta nopeaa ratayhteyttä Turun ja Helsingin välille. Se puolittaisi nykyisen kahden tunnin matka-ajan ja yhdistäisi noin 1,5 miljoonaa suomalaista yhdeksi talous- ja työssäkäyntialueeksi. Tällä olisi valtavan suuri myönteinen vaikutus Varsinais-Suomen ihmisille, yrityksille ja matkailulle. Hankkeella on vahva kansallinen tuki koska hallitus on ehdottanut sitä eurooppalaiseen investointiohjelmaan. Yhteysväli on osa Pohjoista kasvuvyöhykettä ja se kuuluu TEN-T liikenneverkkokäytävään Välimeri-Skandinavia.

Varsinais-Suomi on monesti aiemmin keskusta-vetoisten hallitusten aikana jäänyt liikenneyhteyksien kehittämisessä mopen osaan. Turun seutu on muuttovoittoaluetta joten on aivan oikein että se näkyy myös liikennerahojen jakamisessa. Tunnin junan toteutuminen hyödyttäisi taloudellisesti koko maakuntaa.

Kirjoittaja Petteri Orpo on maa- ja metsätalousministeri ja kansanedustaja

Turun Kokoomuksen sivuilla julkaistaan ennen huhtikuun 19. päivän eduskuntavaaleja Kokoomuksen turkulaisten ehdokkaiden blogikirjoituksia. Lue täältä Minna Arven, Ilkka Kanervan ja Lauri Katteluksen bloggaukset.