Asukasbudjetointi: Ideoinnin aika on nyt!

Julkaistu 4 vuotta sitten · 17.4.2020 · alvar

Turussa otettiin tänä vuona käyttöön asukasbudjetointi. Pähkinänkuoressa tämä tarkoittaa sitä, että kaupunkilaiset saavat esittää ideoita omien asuinalueidensa parantamiseksi ja sen jälkeen äänestää parhaimmat ehdotukset täytäntöön. Kaikki info ja toiminta löytyy kootusti sivustolta asukasbudjetti.turku.fi.

Osallistuva budjetointi etenee neljässä vaiheessa, joista nyt on käynnissä ensimmäinen eli ideointi. Ehdota-vaiheessa asukkaat jättävät sivustolle asukasbudjetti.turku.fi -sivustolle ehdotuksia. Tätä kirjoittaessa (16.4.) sivuilla näkyy jo 50 ideaa, mm. kuntoiluportaat Tortinmäkeen, Fölilautta Hirvensaloon ja puutarhapalsta Jäkärlään.

Ehdotuksia voi jättää sivustolle 17.5. saakka. Niitä voi hyvin jalostaa esimerkiksi asukas- tai vanhempainyhdistyksissä. Mikä olisi juuri teidän alueelle sopiva hanke tai kehityskohde?

Budjetti on kokonaisuudessaan 1 000 000 euroa. Tämä summa on jaettu valmiiksi kahdeksalle alueelle. Budjetoinnin teemana on nyt hyvinvointi, joka kannattaa ottaa ideoinnin lähtökohdaksi.

Ehdotusvaiheen jälkeen ideat kootaan jatkovalmisteluun. Ehdotuksista tehdään kustannusarviot ja niitä saatetaan yhdistellä. Toteutuskelpoisista ideoista äänestetään ensi syksynä. Viimeistään silloin kannattaa kampanjoida oman ideansa puolesta niin yhdistyksissä kuin naapurustossakin. Vuoden 2021 aikana eniten ääniä keränneet ehdotukset viedään toteutukseen.

Asukasbudjetoinnin tavoitteena on lisätä kaupunkilaisten vaikuttamismahdollisuuksia omaan lähiympäristöönsä. Samalla kasvaa tietoisuus erilaisten hankintojen ja kehittämisen hintalapuista.

Kokoomuslaiset vastaavat mielellään kysymyksiin ja auttavat ideoiden työstämisessä. Yhteystiedot löytyvät helposti Turun Kokoomuksen sivuilta.

Sini Ruohonen

Kaupunginvaltuutettu ja kaupunginhallituksen jäsen

Turun kokoomuksen puheenjohtaja

Kokoomuksen Turun aluejärjestö ehdotti osallistuvan budjetoinnin käyttöönottoa Turussa v. 2018 ja valtuustoryhmämme teki asiasta valtuustoaloitteen v. 2019. Turun kaupunginhallitus päätti hankkeen käynnistämisestä tammikuussa 2020. Ks. tiedote.