Kokoomuksen valtuustoryhmä: Lähikoululupauksesta pidettävä kiinni

Julkaistu 9 vuotta sitten · 24.11.2014 · Suvi Uusitalo

Kokoomuksen valtuustoryhmä haluaa pitää kiinni lähikouluperiaatteesta, jolla luvataan säilyttää peruskoulun ensimmäinen ja toinen luokka lähikouluissa.

– Haluamme toteuttaa lähikoululupausta ja säilyttää ykkös- ja kakkosluokat lähikouluissa. Tämä tarkoittaa käsittelyssä olevan kouluverkkoselvityksen osalta sitä, että Kerttulin, Kohmon ja Uittamon yksiköissä kyseiset luokat säilyvät, ryhmäpuheenjohtaja Lauri Kattelus avaa valtuustoryhmän vaatimusta.

Kokoomuksen valtuustoryhmä kävi sunnuntaina iltakoulussaan läpi sivistystoimialan palveluverkkoselvitystä ja sen perusteella esitettyjä muutosehdotuksia. Kokoomusvaltuutetut pitivät osaa esitetyistä koulu- ja päiväkotiverkon muutoksista epätarkoituksenmukaisina tai huonosti ajoitettuina.

– Kokoomus haluaa ottaa aikalisän Kähärin koulun tulevaisuuden pohdintaan. Esimerkiksi kolmen vuoden tuumaustauon aikana saataisiin selvyys Kastun koulun tilaongelmista ja paremmin tietoa Kähärin koulun läheisyyteen rakentuvien asuinalueiden lapsimääristä, Kattelus toteaa ryhmän kannasta.

Päiväkotien osalta kokoomuksen valtuustoryhmä näki verkkoselvityksessä kolme erityistä ongelmakohtaa. Kokoomus haluaa säilyttää Rehtorinpellonkadun kielipainotteisin päiväkodin. Lautturinkadun päiväkodin lakkauttamisen aikataulu tulee sitoa Syvälahden koulun valmistumiseen. Halisten päivähoitopalveluiden osalta alueella täytyy turvata jatkossakin päivähoidon asiakkaille kunnallisen päivähoidon kanssa hinnaltaan ja muilta ehdoiltaan samantasoinen päivähoito, kokoomusryhmä katsoo.

– Kunnallinen palveluntuotanto ei ole meille itseisarvo, mutta alueilla täytyy turvata käyttäjämaksuiltaan kunnallisen päivähoidon kanssa samalla tasolla oleva vaihtoehto. Tämän palvelun voi mahdollisesti tuottaa yksityinen toimija, mutta maksun tason on oltava sama kuin kunnallisella tuottajalla. Tällainen hinta pystytään takaaman vaikkapa palvelusetelijärjestelmää kehittämällä, Kattelus selittää kokoomuksen ajatusta päivähoitopalveluiden tarjonnasta tulevaisuudessa.