Kokoomuksen Kattelus puolustaa palvelusetelijärjestelmää

Julkaistu 10 vuotta sitten · 30.4.2014 · Suvi Uusitalo

Kokoomuksen Turun aluejärjestö ry
Tiedote / julkaisuvapaa

Kokoomuksen Turun aluejärjestön puheenjohtaja ja kaupunginhallituksen jäsen Lauri Kattelus puolustaa päivähoidon palvelusetelijärjestelmää ja yksityisiä palveluntuottajia.

Kasvatus- ja opetuslautakunta päätti Turun kaupungin ja päivähoidonpalveluntuottajien kesken laaditun sääntökirjan mukaisista hinnankorotuksista kokouksessaan 2.4.2014. Kaupunginjohtaja Aleksi Randell on kuitenkin ottanut päätöksen kaupunginhallituksen käsittelyyn, jotta sääntökirjan mukaista korotusta ei tehtäisi.

– Lautakunnan päätös noudattaa sääntökirjaa hinnankorotuksissa oli oikea, eikä sitä ole syytä muuttaa. Päätöksen muuttaminen antaisi kaupungista kuvan epäluotettavana kumppanina ja ajaisi pienet palveluntuottajat todella ahtaalle, Kattelus toteaa.

Edistääkseen asukkaiden valinnanvapautta ja tasavertaisuutta Turun kaupunki tarvitsee päivähoitoon kaikkia tuotantomuotoja. Palvelusetelin käyttö on kasvanut vuodesta 2013 vuoteen 2014 noin 20 prosenttia. Eri puolueet ovat sitoutuneet Turun kaupungin talouden tervehdyttämiseksi uudistamisohjelmaan.

– Mikäli kasvatus- ja opetuslautakunta on sitoutunut pysymään talousarviossa ja saavuttamaan sille uudistamisohjelmassa asetetut tavoitteet, niin kaupunginhallituksen ei ole mitään syytä muuttaa lautakunnan tekemää päätöstä, kertoo Kattelus.

– On mahdollista keskustella sääntökirjan tarkistamisesta tulevaisuudessa ja esimerkiksi sovittavien korotusten ajoittamisesta vastaamaan kaupungin talousarviovuotta. Nykyisin korotukset tehdään kahden vuoden välein päivähoidon toimintakauden mukaan siten, että korotus tulee voimaan elokuussa. Olennaista kuitenkin on, että sääntökirjan mukaista jo lautakunnassa päätettyä korotusta ei nyt lähdetä muuttamaan, Kattelus jatkaa.

Lisätietoja:
Lauri Kattelus