Saara-Sofia Sirén: Pääsen tekemään töitä minulle tärkeiden asioiden eteen

Julkaistu 9 vuotta sitten · 9.6.2015 · Suvi Uusitalo

Saara-Sofia Sirénistä tulee Itämeren parlamentaarikkokonferenssin varapuheenjohtaja.

Huhtikuun vaaleissa eduskuntaan valittu turkulainen kansanedustaja Saara-Sofia Sirén tapasi kaupunkilaisia ja kertoi kuulumisiaan maanantaina 8. kesäkuuta.

Tuore kansanedustaja kertoi kahvila Carréssa Turussa iloitsevansa siitä, että tänään tiistaina varmistuvien lopullisten valiokuntapaikkojen jaon myötä hän pääsee vaikuttamaan juuri niihin asioihin, joiden puolesta on puhunut pitkään. Sirén istuu seuraavat neljä vuotta ympäristö- ja sivistysvaliokunnissa.

– Eduskuntatyö on paljon muutakin, kuin se mikä näkyy istuntosalista. Kaikkein keskeisintä on työ, joka tapahtuu valiokunnissa. Se työ alkaa nyt toden teolla, Sirén kertoi.

Hän avasi kuulijoille myös käytyjä hallitusneuvotteluja, joissa oli kokoomuksen osalta mieluisa erityispiirre: puheenjohtaja Alexander Stubb otti koko eduskuntaryhmän mukaan valmistelutyöhön.

– Jokainen edustaja istui jossakin neuvottelujen taustaryhmässä. Se on ele, jota arvostan. Ryhmämme on kovasti sitoutunut hallitusohjelmaan, Sirén totesi.

Hän oli mukana biotaloutta ja puhtaita ratkaisuja pohtineessa taustaryhmässä.

– Edistin erityisesti kiertotalouteen ja Itämeren suojeluun liittyviä asioita.

Sirén myös paljasti, että kokoomuksen eduskuntaryhmä on päättänyt esittää häntä Itämeren parlamentaarikkokonferenssin varapuheenjohtajan tehtävään.

– Oikein hyvältä näyttää, että pääsen tekemään töitä juuri niiden asioiden eteen, jotka ovat minulle tärkeitä, hän iloitsi.

Sivistysvaliokunnan sektorilla Sirén totesi pitävänsä hallitusohjelmassa koulutukseen kaavailtuja leikkauksia todella kipeinä. Hän toivoo, että koulutuksen laadusta ei jouduta tinkimään.

– Hallitusohjelman koulutuskokonaisuus on todella kipeä paikka monelle kokoomuslaiselle, itseni mukaan lukien, Sirén totesi.

– Velkaantuminen on kuitenkin pakko saada taittumaan. Säästöt tulevat valitettavasti kohdistumaan myös palveluihin, joissa liikkuvat isoimmat rahat. Pitää kuitenkin muistaa, että kuten sote-puolella, koulutuksessa säästöjä haetaan myös uudistamalla rakenteita.

Hän sanoo olevansa tyytyväinen siihen, että esimerkiksi kulttuurisektori säästyy leikkauksilta. Myös tunti lisää liikuntaa peruskouluissa lämmittää pitkään liikunnan hyödyistä puhunutta Siréniä.