Orpo haluaa viedä Varsinais-Suomen reseptin koko maahan

Julkaistu 5 vuotta sitten · 23.1.2019 · villelaakso

Valtiovarainministeri Petteri Orpo ei ole vaalikentillä uusi tulokas. Siitä huolimatta hän kertoo lähtevänsä kampanjaan isommin ja innostuneemmin kuin koskaan.

– Olen nyt neljättä kertaa ehdolla. Olen ollut eduskunnassa vuodesta 2007 lähtien. Matka on ollut pitkä, mutta se on vienyt eteenpäin vaihe vaiheelta. Pääministeriehdokkaana toimiminen on saanut minut miettimään paljon oman kampanjani toteutusta. Selvää on, että puolueen puheenjohtajana kampanjani ei voi olla samanlainen kuin viime vaaleissa. Olen nyt kaikkien suomalaisten ehdokas. Siitä huolimatta koti on minulle aina koti. Siksi päätin asettua ehdolle juuri Varsinais-Suomessa.  Haluan saada täältä vahvan mandaatin eduskuntaan.

Orpo listaa hallituksen tekoja, joilla Suomi on saatu nousuun. Hän painottaa, että hallituksen työ näkyy myös Varsinais-Suomessa.

– Täällä on tapahtunut niin paljon hyvää viimeisten vuosien aikana. Telakka, autotehdas, lääketeollisuus ja rakentaminen – tälle on saatava jatkoa ja tämä menestysresepti on vietävä kaikkialle Suomeen.

Orpon mielestä hyvinvointi syntyy pitkälti niin sosiaalisesti kuin taloudellisestikin työn myötä. Siksi hän painottaa vastuullisten uudistusten linjaa. Työllisyysastetta pitää edelleen nostaa ensiksi 75 prosenttiin ja sitten aina kohti 80 prosenttia. Orpo aikoo edistää järkeviä uudistuksia, joilla tämä mahdollistetaan. Listalla on ainakin työelämän, sosiaaliturvan, verotuksen sekä koulutuksen uudistaminen niin, että työ olisi aina kannattavaa ja työelämän pelisäännöt vastaisivat 2020-luvun maailman tarpeita.

– Tarvitsemme työelämän sääntöjen päivityksen. Eikä tämä tarkoita, että työelämän pelisääntöjä oltaisiin mitenkään heikentämässä. Teknologia, digitalisaatio, automatisaatio sekä globaali kilpailu tarkoittaa, että työ on muuttanut muotoaan. Tätä ei mielestäni vielä ole aivan ymmärretty Suomessa.

Erikseen Orpo muistaa mainita myös tunnin junan ja muut tärkeät kasvukolmion investoinnit, joilla turvataan työvoiman saatavuus ja liikkuvuus. Samalla Orpo haluaa kiinnittää myös enemmän huomiota kipukohtiin, kuten pienituloisuuteen ja syrjäytymiseen.

– Pidän nuorten syrjäytymistä yhtenä Suomen suurimmista haasteista. Siksi kokoomus haluaa panostaa varhaiskasvatukseen, turvalliseen lapsuuteen sekä perheiden tukemiseen. Myös kasvavan senioriväestön asioista on huolehdittava. Hyvän elämän edellytykset on taattava jokaiselle. On voitava luottaa siihen, että apua ja hoivaa saa, kun sitä tarvitsee.

Puolueen puheenjohtaja mainitsee myös ympäristön haasteet, jotka hänen mukaansa näkyvät Varsinais-Suomessa erityisesti: Itämeren rehevöityminen sekä ilmastonmuutoksen tuomat lumettomat talvet ja kuivat kesät. Näiden asioiden ratkaisemiseksi on tehtävä nykyistä enemmän ja nykyistä nopeammin, hän sanoo.