Matti Niskanen: Matkailu Varsinais-Suomen kolmanneksi veturiksi

Julkaistu 7 vuotta sitten · 27.2.2017 · Janina Myllynen

27.2.2017
Vuosi 2016 oli todella positiivinen Varsinais-Suomelle. Turun telakka toimii täydellä kapasiteetillaan ja Uudenkaupungin Valmet Automotive ilmoitti viime vuoden lopulla uusista investoinneista ja rekrytoinneista. Työ- ja elinkeinoministeriön arvion mukaan Varsinais-Suomessa on tällä hetkellä pienempi työttömyysaste, kuin koko maassa.

Teollisuuden lisäksi meillä on vielä kolmas voimavara, jonka käyttöä voimme tehostaa. Owal Groupin teettämän tutkimuksen mukaan Turku on yksi Suomen kiinnostavimmista kotimaan matkailun kohteista. Lisäksi Varsinais-Suomen puhdas ja rauhallinen saaristo on saanut viime aikoina kansainvälistä huomiota erilaisilla matkailusivustoilla. Tilastokeskuksen arvion mukaan koko Varsinais-Suomen kokonaismatkailutulot vuonna 2015 nousivat 1,58 miljardiin euroon, eli yli 8500 henkilötyövuoteen. Rekisteröityjen yöpymisten perusteella pelkästään Turussa matkailu on kasvanut tästä neljä prosenttia vuoden 2016 aikana.

Nämä ovat ällistyttäviä lukuja, jotka kertovat, että Varsinais-Suomessa on vetovoimaa. Tämä tarkoittaa lisää työpaikkoja matkailu- ja ravintola-alalla. Matkailu kasvattaa muita palvelualoja työllistämällä kaiken ikäisiä ja eri taustaisia henkilöitä eri koulutusaloilta.

Luontomatkailun lisäksi tapahtumat lisäävät matkailun tuloksia. Ruisrock, Aura Fest, Saaristo Open ja erityisesti The Tall Ships Race ovat kansainvälisiä tapahtumia, jolloin ihmiset voivat nauttia Turusta ja Varsinais-Suomesta. Vuoden 2017 The Tall Ships Raceen arvioidaan osallistuvan 800 000 – 1 000 000 kävijää, jolloin se olisi Suomen 100-vuotisjuhlavuoden suurin tapahtuma.

Varsinais-Suomi ei kuitenkaan ole vielä ottanut kaikkea irti mahdollisuuksistaan ja brändistään. Saaristossamme löytyy vielä kehittämisvaraa markkinoinnin ja palveluiden kautta. Yritykset ja Visit Turku tekevät tässä asiassa parhaansa. Matkailun kehittämisen edellytyksenä on myös alaa tukeva lainsäädäntö. Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRa ry:n mukaan ravintola-aterian hinnasta jää vain noin 2 prosenttia voittoa verojen ja kaikkien kulujen jälkeen. Aluehallinnossa ja kunnissa vaaditaan myös avointa ja ennakkoluulotonta asennetta uusille tapahtumille ja ideoille. Tämä ei palvele vain matkailijoita, vaan tarjoaa myös elämyksiä kaikille varsinaissuomalaisille.

Matti Niskanen
Kirjoittaja on Kokoomuksen Turun varavaltuutettu ja nuorisolautakunnan jäsen.