Lauri Kattelus: Suomen paras Turku

Julkaistu 7 vuotta sitten · 1.12.2016 · Janina Myllynen

1.12.2016
Tilastokeskus keräsi Suomen 100-vuotisjuhlan kynnyksellä nettisivuilleen listan asioista, joissa Suomi on maailman kärjessä. Listausta katsoessa tilastokeskuksen vertailut todella puhuvat puolestaan. Tutkimusten ja tilastojen valossa Suomi on muun muassa maailman vakain valtio ja maailman turvallisin maa. Suomessa on maailman vähiten järjestäytynyttä rikollisuutta. Suomessa kuluttajien luottamus talouteen on Euroopan vahvinta. Suomessa on EU-maiden pienin ero naisten ja miesten työllisyysasteessa. Äitien ja lasten hyvinvointi on maailman toiseksi parasta. Suomen peruskoulutus on maailman parasta, ja Suomi on maailman lukutaitoisin maa. Suomessa on lyhyesti sanottuna hyvä elää.

Ketä tästä sitten käy kiittäminen? Suurin osa ihmisten hyvinvoinnin kannalta tärkeimmistä palveluista on Suomessa kaupunkien ja kuntien vastuulla. Kuntakentän mosaiikki peittää koko maan ja näissä mosaiikin palasissa luodaan tilastojenkin osoittama maailman kärkitason hyvinvointi. Hiukan oikoen voidaan siis esittää, että koska Suomi on maailman kärjessä, ovat myös Suomen kunnat maailman parhaita tuottamaan hyvinvointia.

Olematta juuri lainkaan puolueellinen voi varmasti esittää väitteen, että tästä kuntien ja kaupunkien valiojoukosta Turku on paras. Ainakin turkulaisille. Mikä Turusta sitten tekee Suomen parhaan kaupungin? Syitä on varmasti lukemattomia. Jättäen tilastojen kaivelun tilastoviranomaisille voi tehdä ainakin kolme nostoa, joilla Turku on Suomen suvereeni ykkönen:

1. Maailman kaunein saaristo

Turusta aukeaa pääsy Suomen, pohjolan ja varmasti myös maailman upeimpaan saaristoon. Veneen keula kohti Airiston aaltoja, kaikki aistit valloilleen nauttimaan meren kuohunnasta, auringon välkkeestä veden pinnalla ja saariston tuulenvireen tuomasta meriluonnon kevyen suolaisesta, mutta hienostuneesta tuoksusta.

2. Suomen paras puisto – Kupittaa

Turun ylpeys on Kupittaan puisto, tuo kaupunkilaisten kehto kävelymatkan päässä keskustan vilinästä ja kampusalueen tohinasta. Samaan kauniiseen, mutta samalla arkisen lähestyttävään kokonaisuuteen on yhdistetty satumainen seikkailupuisto lapsille, lintulampi, laaja viheralue ja Suomen parhaat liikuntamahdollisuudet. Jos joku asia pitää esitellä Turusta muualta tuleville vieraille, niin Kupittaan puisto on näistä kohteista ehdoton ykkönen. Eikä Kupittaa ole suinkaan Turun ainut puisto. Kaupungista löytyy itse asiassa ainakin kuuteen muuhun Suomen suurimpaan kaupunkiin verrattuna eniten virkistysalueita asemakaava-alueelta.

3. Vanhin kaupunki, vahvin kaupunkikulttuuri

Blankosta Dynamoon ja Hesen kautta himaan! Turussa on tiivis, mutta vahva ravintolakulttuuri. Valtakunnallisia illanvieton klassikoita ovat genrestä riippuen Marilyn, Blanko tai Dynamo. Ruokaravintoloita löytyy hampurilaisketjusta ihmeisiin pystyvään Kaskikseen. Kuvataiteella, musiikilla ja teatterilla on vahva sija Turun ja turkulaisten sydämissä. Etenkin teatterikaupunkina Turku on ehdotonta maan kärkeä. Kaupunki on mustavalkoinen. Urheilukulttuuri sykkii Turussa vahvana. Paavo Nurmen ja Saku Koivun henki elää. Monitasoisesta ja vahvasta kaupunkikulttuurista näyttää olevan selvää iloa ja onnea turkulaisille. Turussa on nimittäin suhteessa enemmän sata vuotta täyttäneitä ihmisiä, kuin muissa suurissa kaupungeissa. Täällä on niin kivaa, että yläkertakin saa odottaa muutaman ylimääräisen vuoden.

Lauri Kattelus
Kirjoittaja on turkulainen kaupunginvaltuutettu ja Turun Kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja