Kokoomus ehdottaa: Osallistuva budjetointi käyttöön Turussa

Julkaistu 5 vuotta sitten · 16.11.2018 · villelaakso

Kokoomus ehdottaa: Osallistuva budjetointi käyttöön Turussa

Turkulaiset ovat kotikaupunkinsa asiantuntijoita. He tuntevat itse parhaiten ne hankkeet ja kehityskohteet, joihin kaupungin rahoja tulisi käyttää.

Kokoomuksen Turun aluejärjestön syyskokouksessa torstai-iltana 15.11.2018 keskusteltiin kaupunkilaisten osallistumisesta kaupungin kehittämiseen ja päätöksentekoon. Kokouksessa päätettiin ottaa kantaa sen puolesta, että Turussakin otettaisiin käyttöön osallistuva budjetointi, Helsingin toimivaa mallia seuraten.

– Kaupunkilaisten arkielämän asiantuntijuuden ja paikallistuntemuksen hyödyntämiseksi Turussa on otettava käyttöön osallistuva budjetointi, kertoo Kokoomuksen Turun aluejärjestön puheenjohtaja, kaupunginvaltuutettu Sini Ruohonen.

Osallistuvassa budjetoinnissa kaupunki varaa vuosittain tietyn summan kaupunkilaisten ideoiden toteuttamiseen. Jokainen turkulainen voi tehdä ehdotuksia varojen käytöstä ja toteutettava hanke valitaan äänestyksellä, jossa kaikilla turkulaisilla on äänioikeus.

Määrärahat tulee osoittaa kaupunginosakohtaisesti, esimerkiksi postinumeron perusteella. Ideointi ja äänestykset toteutetaan verkossa avoimella rajapinnalla.

– Osallistuvan budjetoinnin avulla yhdistetään talous, lähidemokratia, digitaalisuus ja lähiöiden kehittäminen. Turkulaiset pääsevät täysin uudella tavalla mukaan keskusteluun ja päätöksentekoon, toteaa aluejärjestön poliittinen sihteeri, kaupunginvaltuutettu Ville Laakso.

Luottamusta kaupungin politiikkaan ja vastuunkantoa yhteisistä asioista voidaan lisätä tuomalla kaupunkiin uusia osallistumisen muotoja. Turun Kokoomuksen mukaan osallistuva budjetointi tuottaa toimivampia palveluita ja entistä tyytyväisempiä turkulaisia.