Kanerva ja Tienpää: maahanmuuttajien kotouttamisen epäonnistumisella laajakantoisia seurauksia

Julkaistu 10 vuotta sitten · 5.8.2014 · Suvi Uusitalo

Euroopan turvallisuus ja yhteistyöjärjestön (ETYJ) yleiskokouksen presidentti kansanedustaja Ilkka Kanerva ja Kokoomuksen Turun aluejärjestön varapuheenjohtaja Janne Tienpää tapasivat tänään Turussa Pohjois-Irakin Kurdistanin itsehallintoalueen maatalousministeri Abdulsitar Majidin ja Kurdistanin islamilaisryhmittymän puoluejohtaja Ali Bapirin. Tapaaminen järjestyi kokoomuksen turkulaisen kaupunginvaltuutettu Mohammad Azizin avustuksella.

Keskusteluissa painottuivat Irakin ja sen lähialueiden tapahtumat. Turvallisuustilanteen huolestuttavasta kehityksestä oltiin yksimielisiä. Ilkka Kanerva myös taustoitti ETYJ:n toimintaa ja Suomen vahvaa asemaa järjestössä. Maatalousministeri oli tyytyväinen kuulemaansa ja kertoi hallituksensa tulevan esittämään virallisen vierailukutsun Kanervalle lähitulevaisuudessa.

Ilkka Kanerva nosti keskustelussa esille Syyrian ja Irakin taistelualueille Suomesta lähteneet maahanmuuttajataustaiset henkilöt. Hän esitti vahvan huolestuneisuutensa asiasta ja piti tätä, ainakin välillisesti, esimerkkinä epäonnistuneesta kotouttamisesta. Ali Bapir oli yhtä huolestunut nykytilanteesta, jossa ulkomailta hakeudutaan näihin ääriliikkeisiin. ”Kyse on erittäin vakavasta kehityssuunnasta”, Kanerva painottaa.

Kokoomuksen Turun aluejärjestön delegaatio teki viime vuonna tutustumismatkan Pohjois-Irakin Kurdistanin itsehallintoalueelle. ”Nyt Turussa järjestetty tapaaminen on jatkoa tälle vuoropuhelulle ja sen tarkoituksena on osaltaan kehittää suomalaista keskustelua maahanmuuttajayhteisöjen kanssa”, toteaa varapuheenjohtaja Tienpää.

Janne Tienpää
Varapuheenjohtaja