Piia Alvesalo: Valinnanvapaus tuo yksilölle valtaa – annetaan sitä!

Julkaistu 7 vuotta sitten · 19.9.2017 · villelaakso

Sote-uudistus nostattaa taas tunteita. Valinnanvapaudesta nostetaan esiin uhkakuvia, vaikka sen pitäisi olla luonnollinen suunta nyky-yhteiskunnassa myös sosiaali- ja terveyspalveluissa.

Moni suomalainen käyttää sekä julkisia että yksityisiä tai järjestöjen tuottamia sosiaali- ja terveyspalveluita. Palveluiden käyttäjät tietävät kyllä, mikä toimii, mikä taas ei. Kaikkia edellä mainittuja yhdistävä tekijä on asiantunteva hoito ja osaava henkilöstö, palvelun sisältö siis on kunnossa.

Sen sijaan julkinen puoli ei pärjää ihmisen kohtaamisessa asiakkaana ja etenkään palvelun tehokkuudessa. Tähän tarvitaan muutos.

Ihmisen inhimillinen kohtelu ja nopea hoitoon pääsy on ensiarvoisen tärkeää sosiaali- ja terveyspalveluissa. Tässä ei nykyinen systeemi toimi. Senkin on moni suomalainen saanut huomata.

Tavoitteena tulee olla joustavat ja asiakaslähtöiset palvelut. Esimerkiksi kun haluan tilata lääkäriajan, sen tulisi olla mahdollista nopeasti netin tai puhelinsoiton kautta, samoin reseptin uusiminen. Vanhukselle sopivan uuden kodin etsimisen tulee olla läheisille mahdollista ja ripeää, lapsen tulee päästä puheterapiaan nyt eikä puolen vuoden päästä.

Lisää tarvitaan digitaalisia palveluita, kohdennettuja asiakaskohtaamisia ja palveluseteleitä huomattavasti enemmän. Pois vaikeaselkoisista kirjeistä ja sekavista prosesseista tai ei-asiakaslähtöisistä aukioloista. Lisää valinnanmahdollisuuksia. Se pieni vähemmistö, joka ei halua tai pysty valitsemaan, saa jatkossakin neuvoa ja apua valintojen tekemiseen.

Sote-uudistuksessa yksilön vastuu kasvaa. Ja sen on syytäkin kasvaa. Otamme nytkin vastuun omasta elämästämme, miksi sitten emme saisi ottaa siitä, kenen lääkärin luona asioimme tai mihin palvelutaloon muutamme?

Kun yksilö saa valita, hänestä tulee asiakas. Kun asiakas valitsee, hänellä on valta. Silloin yksilö on yhteiskuntajärjestelmän aktiivinen kansalainen, ei sen pompoteltava kohde.

Piia Alvesalo
Kirjoittaja on sosiaali-ja terveyslautakunnan sekä Turun Kokoomuksen hallituksen jäsen