Joonas Kallio: Parempia ratkaisuja kaivataan kierrätyksen tehostamiseksi

Julkaistu 6 vuotta sitten · 30.10.2017 · villelaakso

Kierrätys, kiertotalous ja materiaalien tehokas uudelleen hyödyntäminen on ympäristömme tulevaisuuden kannalta ensiarvoisen tärkeää. Kotitalouksien jätteiden kierrätyksen osalta viimeaikaiset ratkaisut ovat kuitenkin pikemminkin vaikeuttaneet kuin helpottaneet kierrätysasteen kasvua. Tuottajavastuulain ja Rinki-keräyspisteiden myötä käytännössä kaikki asuinalueiden yleiset kierrätysastiat poistettiin vuoden 2016 alussa. Nyt kierrätysmateriaalit pitää joko raahata (käytännössä autolla) Rinki-pisteeseen, jonnekin marketin pihaan, unohtaa kierrättäminen kokonaan tai maksaa itse omasta kierrätysastiasta.

Turkulaisina saamme onneksi nauttia vapaasta markkinasta eli kilpailuttaa itse jätteidemme kuljettajan ja valita halutessamme kierrätysastian myös omakotitalon pihalle. Tätä ei kunnallisesti hoidettu jätteiden kuljetus tarjoa. Kumpi lopulta on ympäristön kannalta huonompi vaihtoehto, alueella kiertävät muutamat kilpailevat jäteautot, joita toiset ”jäteautoralliksikin” kutsuvat vai se, että kaikki vievät pakkausjätteensä yksityisautoilla markettien pihoille?

Lisäksi turkulaisiin talouksiin kolahtaa näinä päivinä postiluukuista uusi lasku, jätehuollon perusmaksu. Tämä uusi kiinteä maksu on 23,85 euroa 1-3 asunnon kiinteistöille ja 12,50 euroa huoneistoa kohden isommissa asunto-osakeyhtiöissä. Maksuilla on tarkoitus kattaa yleisten kierrätyspisteiden kuluja, siis niiden, joita on murto-osa kahden vuoden takaisesta, sekä esimerkiksi vaarallisten jätteiden keräämisestä aiheutuvat kustannukset ja jätehuollon tiedotustoiminta. Sinänsä toki tärkeitä palveluja, mutta olisiko kuitenkin ollut oikeudenmukaisempaa kerätä nämä maksut ”tonniperusteisten” jätemaksujen osana kuten ennen, periaatteella, että se maksaa joka eniten jätettä tuottaa. Nyt maksajaksi joutuvat kaikki, riippumatta siitä maksaako omasta kierrätysastiasta tai miten vastuullisesti jo asiansa hoitaa.

Olisi muuten mielenkiintoista tietää paljonko pientaloalueiden kierrätysaste on laskenut yleisten astioiden poistuttua maisemasta. Varmasti on, sillä esimerkiksi autottomilla ei käytännössä ole vaihtoehtona kuin lopettaa kierrättäminen tai maksaa omasta kierrätysastiasta – onneksi moni on kuitenkin valinnut jälkimmäisen.

Joonas Kallio
Kirjoittaja on vastuullisuuden parissa työskentelevä Turun Kokoomuksen varapuheenjohtaja ja Lounais-Suomen jätehuoltolautakunnan jäsen