Sini Ruohonen: Digitalisaatio vie Turkua eteenpäin

Julkaistu 8 vuotta sitten · 12.8.2016 · Janina Myllynen

12.8.2016
Kuten kärkihankkeen kuuluukin, digitalisaatio etenee Turussa nyt vauhdilla. Kaupunkilaisten asiointi helpottuu, kun tiedot, lomakkeet ja neuvonta löytyvät ”saman katon alta” verkosta. Siirtyminen keskitettyihin tietojärjestelmiin säästää kaupungin työntekijöiden aikaa varsinaiseen työhön. Digitalisaatio helpottaa myös yritysten ja yhdistysten asiointia kaupungin kanssa.

Digitalisaatio on investointi, jonka ensimmäiset hedelmät ovat jo kypsyneet. Joukkoliikennepalvelumme Föli on ollut edelläkävijä ja saanut maanlaajuistakin tunnustusta onnistuneesta mobiilimaksamisen sovelluksestaan. Vaski-verkkokirjastossa onnistuu niin aineistohaut, varaukset kuin lainojen uusinnatkin. Opetuspuolella on vaihdettu vanhempien ja opettajien välisiä tietoja jo vuosia Wilma-järjestelmän kautta.

Uusi pilottihanke on ”Rakentajan paketti”, jossa mahdollistetaan verkkojärjestelmän avulla yhden luukun asiointiperiaate. Sivistyspuolella digitalisaatio näkyy konkreettisesti laitehankintoina, mutta kouluissa suhtaudutaan myös ennakkoluulottomasti uusiin oppimismuotoihin, joita teknologinen kehitys sekä edellyttää että mahdollistaa.

Digitalisaatiossa pitää kuitenkin sisäistää ajatus, että kaupunkilaisten palveluja ei siirretä nykyisistä olomuodoista verkkoon sellaisenaan. Esimerkiksi kaupungin kassapalveluita, joita tällä hetkellä on erikseen yli 20 kappaletta jokaisen konsernin alla, ei ole järkevää toteuttaa verkossa vanhassa muodossa. Mutta muutoksen jälkeenkin henkilökohtainen apu on oltava saatavilla.
Uudistuksessa on oltava silmä tarkkana siinä, että kaiken innostuksen keskelläkin otetaan lähtökohdaksi aina palvelun käyttäjien näkökulma ja kokemus. Seniorieiden toiveet ja tarpeet tulee huomioida erityisesti, kun vanhojen palvelumuotojen rinnalle kehitetään uusia.

Monella ikäihmisellä on halu opetella asioimaan ainakin osittain verkossa, mutta alkuun pääsemiseksi tarvitaan kunnollista neuvontaa. Kaupungin palvelupisteisiin, joissa käydään fyysisesti, tulisikin sijoittaa mitä pikimmiten verkkoneuvontapisteet, joissa palvelujen käyttöä voisi harjoitella opastetusti. Myös puhelimitse tulee saada helposti yhteys siihen kaupungin asiantuntijaan, joka kykenee antamaan arkikielisiä ohjeita asiakkaan lähtökohdat huomioiden.

Digitalisaatio ei tarkoita, että kaikki henkilökohtaiset kohtaamiset siirtyvät oikeasta elämästä verkkoon. Päinvastoin. Käyttäjäystävällinen verkkoasiointi on nopea ja tehokas tapa hoitaa asiat pois päiväjärjestyksestä siten, että aikaa jää enemmän muuhunkin. Onnistunut digitalisaatio parantaa palvelujen tasoa ja lisää hyvinvointia. Askeleiden ei tarvitse olla harppauksia eikä loikkia, mutta kuljetaan eteenpäin määrätietoisesti.

Sini Ruohonen
Kirjoittaja on Turun Kokoomuksen varapuheenjohtaja ja Turun kaupungin kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnan jäsen