Pekka Saarela: Turku on hieno kaupunki, jonka tulee antaa kehittyä

Julkaistu 8 vuotta sitten · 17.5.2016 · Janina Myllynen

17.5.2016
Paikallislehti Tamperelaisen artikkelissa Turkua suominut kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Arto Satonen sai kuun alussa terävän vastineen Turun kauppakamarin toimitusjohtaja Minna Arvelta, joka kuittasi Turun olevan Suomen mielenkiintoisin kaupunki kehittyvine työllisyysnäkymineen. Olen Arven kanssa samaa mieltä.

Turun tekevät kiinnostavaksi sen kulttuurinen monipuolisuus ja yritysten innovatiivisuus. Kaupunkimme on ollut vuosisatoja kansainvälisyydestään tunnettu Suomen portti länteen. Meyerin telakkaa ei voi kuvitellakaan muualle kuin tänne, ja Bayerin tehtaat puolestaan ovat alansa kehityksen kärjessä. Turussa on myös lukuisia muita huippuyrityksiä, jotka omaavat mittavia ja arvokkaita kansainvälisiä verkostoja.

Turku on täynnä vetovoimaisia kaupunkitapahtumia ympäri vuoden. Kesäisin kaupungin valtaavat esimerkiksi Ruisrock, DBTL, Turun musiikkijuhlat, Turku Jazz -festivaali, keskiaikaiset markkinat ja Tall Ships Race. Näiden lisäksi monet pienemmät kisatapahtumat, kuten Paavo Nurmi Games ja Kuninkuusravit tuovat kaupunkiin kävijöitä muualta Suomesta ja maailmalta. Herkuttelijoillekin Turku tarjoaa sopivia tapahtumia: saariston herkut tuodaan jokirantaan kahdesti vuodessa, ja uudempia ruoka-aiheisia kohokohtia Turussa ovat ainakin Food & Fun –festivaali ja Neitsytperunafestivaali. Ei sovi myöskään unohtaa, että Aurajoen ranta yhtä huippuravintoloiden ja nautiskelupaikkojen helminauhaa.

Turun kehityksestä tulee jatkuvasti pitää huolta. Kaupunki kaavoittaa uutta sekä tiivistämällä keskustaa, että tehostamalla Skanssista Linnanfältille asti ulottuvaa keskustaa ympäröivää kehäaluetta. Hienoja innovatiivisia ratkaisuja on suunnitteilla hiilineutraaleista ratkaisuista uudenaikaiseen puurakentamiseen. Kupittaan alue muuttuu vähitellen Turun Pasilaksi, ja tunnin junan toteutuessa tullaan näkemään aivan valtavia muutoksia tuon alueen merkityksessä kaupungin liike- ja tiede-elämälle.

Turun kauppatorin kohtalo huolettaa monia turkulaisia. Edelleen toriparkin rakentamiseen liittyviä päätöksiä turhaan siirrellään, ja siivyttelyn vaikutus näkyykin konkreettisesti tyhjinä liikehuoneistoina keskustassa. Turun Nuorkauppakamarin pirteä Pop-up Turku –hanke on ennen kaikkea positiivista tekohengitystä tyhjille liiketiloille. Toivottavasti se saa aikaan myös aitoa muutosta asenteisiin.

Jos kauppatori odottaa jatkuvasti ratkaisuaan, sen alue autioituu ja muuttuu hiljaiseksi. Keskustan pysähtyneisyyden edetessä perinteinen torikauppa saattaa vielä jatkua, mutta muu kaupallinen toiminta karkaa kauppakeskuksiin. Mylly ja Skanssi ovat jo tähän päivään mennessä vieneet suuren määrän asiakkaita Turun keskustasta.

On syytä suunnata katse esimerkiksi Helsingin Kampin ja Tallinnan Viru-keskuksen, joissa bussitkin on viety maan alle ja joista Turun olisi syytä ottaa mallia. Valitettavasti kaupungissamme kuitenkin viedään eteenpäin aina vain supistetumpaa suunnitelmaa, ja kauppatori odottaa edelleen korjaustaan. Olisikin erinomaisen tärkeää, että kaupunkia sitouduttaisiin nyt uudistamaan ja kehittämään rohkeasti kaikkien osapuolten toimesta.

Pekka Saarela
Kirjoittaja on Turun Kokoomuksen hallituksen jäsen